My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

Smilla
MEDLEM

Automatisk beräkning av moms utgifter

Kan Spiris ekonomi beräkna momsutgifter automatiskt och i så fall hur går man tillväga.

13 REPLIES 13

Det finns konteringsmallar du kan använda. Funktionen hater i eEkonomi Bokföringsmallar, där du kan göra en programmeringsslinga som räknar ut momsen. Annars kan du göra samma sak i Excel.

Mvh Lena

Hej Lena

Jag hittar inget formelfält där man kan göra en programmeringsslinga?

Mvh Bengt

Kan du vara mer specifik i din fråga? Vad menar du med momsutgift? Är det momsen som läggs till på fakturorna, eller är det momsen som ska till Skatteverket du undrar över?

JanSand
NY MEDLEM

Spiris kan inte automatiskt räkna fram momsrapporten direkt enligt Skatteverkets moms­rutor, utan bygger mer på manuell kontering och bokföringsmallar.

Har du redan en SIE-fil går det dock att ta fram en färdig momsrapport automatiskt genom att läsa bokföringen och summera per moms­ruta (05–49).

Det finns ett publikt verktyg som gör just detta utan inloggning och visar ruta-för-ruta enligt Skatteverkets upplägg:
https://www.mrpotato.se/sie-till-momsrapport

Va?

Skulle det inte i Spiris programvaror finnas funktion för momsredovisningen, menar du?

Mvh, Lena

Menade specifikt att Spiris (vad jag känner till) inte har en funktion som läser in en befintlig bokföring och genererar en färdig momsrapport ruta-för-ruta.

För just det – finns bra öppna verktyg.

Mvh

Då måste jag haft tur sedan 80-talet som fått ut momsrapporter till SKV från Visma Administration och eEkonomi utan problem varje månad. Har till och med fått ut filer, som gjort att jag sluppit knacka in siffrorna själv hos SKV. Är det du eller jag som hallucinerar värre än AI nu?

Sen: moms är inte en utgift, momsen för ett momsreggat företag räknas aldrig in i vinster, förluster eller I marginaler. Det ligger utanpå. Det är för slutkonsumenten momsen är en utgift.

LWInBlueAccounting_0-1769167361070.png

Mvh, Lena

Smilla
MEDLEM

Det finns konteringsmallar du kan använda. Funktionen hater i eEkonomi Bokföringsmallar, där du kan göra en programmeringsslinga som räknar ut momsen. Annars kan du göra samma sak i Excel.

Det är detta jag menar, Det finns inget formelfält som jag kan hitta. Man ska väl inte behöva använda Excel för att göra en så enkel sak som att räkna ut moms.

Hej, igen!

Titta i inlägget över ditt senaste.  Där ser du hur man får ut momsen. Ligger i den rosa rutan.

Smilla
MEDLEM

Det är inte momsredovisning jag frågar om ? Det är när du gör en bokföringsmall läs mitt senaste inlägg.

Ok, mitt första svar var om att du kan göra detta med momsframräkning med bokföringsmallar

Sedan kom en annan person in som sa att man inte kunde göra momsredovisning

Då lade jag upp det, istället, att det visst går och visade hur och trodde jag missförstått något.

Nu förstår jag att du vill snacka bokföringsmallar och inget annat. 

Då tar vi det härifrån och jag undrar om du ska ha mallen kopplad till leverantörsfaktura eller hur du ska använda den.

Mvh, Lena

Smilla
MEDLEM

Ok ,det är inte kopplat till någon leverantörsfaktura. Det är när man skapar en ny bokföringsmall.

När det gäller konteringsmallar för leverantörsfakturor,  kan man programmera in automatisk momsframräkning. När man skapar andra typer av mallar, har programmeringsfunktionen fallit bort. Tror Spiris själva får berätta för oss varför det finns en budgetvariant av konteringsmallarna i eEkonomi; varför dessa inte har samma funktionella kapacitet som i syskonprogrammet Administration...