Hej
Vi har en anläggningstillgång som hade ett anskaffningsvärde på 2.747.601:-, avskrivningstiden är på 25år vilket borde ge en årlig avskrivning på 109.904:-. Jag vill gör avskrivningar varje månad, dvs 9159:-/mån. Allt ser ut att vara rätt upplagt med anskaffningsvärde och avskrivningstid men den vill göra avskrivningar på 15.878:- varje månad. Hur ändrar jag det belopp som ska skrivas av varje månad?
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Har du en automatik som envisas med den avskrivningen?
Är avskrivningen manuellt skapad och kickar in med automatik?
Eller ligger den i ett program skapat för anläggningar och det ser OK ut där?
Hur länge har den här avskrivningstakten hängt med?
Mvh Lena
Hej, vi började med Spiris i april 2025 och jag började nu i december, när vi stämde av avskrivningarna vid bokslutet så såg vi detta. Bokslutet är korrigerat manuellt men jag vill får det rätt 2026. Det är automatik antar jag. Många stämmer men många anläggningar diffar mer eller mindre.
OK, det är bra att det blivit rätt i bokslutet!
Mvh Lena
Hej
Det är gjort och ja vi använder oss av det som ligger under bokföring - Anläggningstillgångar när man klickat sig in på Bokföring och fakturering.
Mvh Therese
Nu testade jag med dina siffror men med andra datum, för att se hur programmet gör. Jag lade in en ny anläggningstillgång och använde mig av Byggnader (det spelar ingen roll vad jag tar där). Satte anskaffningsdatum till 1/1 25, anskaffningsvärdet, och sedan matade jag in 25 års avskrivning och datum för avskrivningsstart 2025-01-01 och att anläggningen är avskriven t o m 31/3 26.
Jag fick upp en ruta hur mycket avskrivning som gjorts under första året och jag satte summan 109 904 kr och att jag under jan - mars -26 skrivit av 27 476 kr. Man måste fylla i här hur mycket man redan skrivit av.
(Försökte klistra in en bild här, men funktionen verkar ha blivit spärrad för mig. Varför grrr 😀)
Kom så till funktionen att göra en ny avskrivning och den valde att skriva av 9 158 kr vilket är helt rimligt så när som på en krona. Som jag ser det, verkar programmet göra som den ska. Kan det ha blivit fel någonstans under inmatningen av inventariet?
Synd att man inte kan lägga till ett dokument här, så att du ser hur jag fått fram siffrorna... Om du går in i anläggningsregistret, ska det se ut så här:
Nedräkningen som syns under, borde då stämma med det som finns / fanns i ert tidigare system.
Kan du kolla hur det ser ut i Anläggningsregistret igen, please?
Mvh Lena
Anskaffningsdatum är 2009-04-15 och på 2.74.7601kr detta värde står även på fältet Avskrivningsunderlag.
Restvärde: tomt just nu
Nyttjande period är 25år
IB ackumulerad avskrivning: 1.175.607kr
Det är en manuell avskrivning 2024-12-31 på 109.904kr
Sen är det automatiskt avskrivet 15.878kr varje månad och ett manuellt verifikat som justerar detta till 109.904kr i bokslutet.
Sen har det skrivit av automatiskt 15.878kr och jag har avvaktat med mars för jag vill få ordning först.
Jag håller på att testa siffrorna nu.
Fråga: år 2009, hur var avskrivningen år 2009, för ett helt år eller från april till december?
Är räkenskapsåret kalenderår?
Edit:
Jag lade upp det hela i Excel och räknade fram månadsavskrivningarna ända till inventariet blev helt avskrivet.
Sedan gick jag in i anläggningsregistret igen och lade in det hela på nytt, fast annan typ av inventarium; den här gången tog jag Maskiner och andra tekniska anläggningar
Sparade och stängde.
Gick in och valde att göra avskrivning och fick beloppet: 18 594,00 kr istället för 9 159 kr
Då fick jag idén att byta fält. Där det står Restvärde fyllde jag i de ackumulerade avskrivningarna (1 840 893 kr) och fick fram en summa under "Avskrivningsbart belopp" om 906 708 kr. Då blev avskrivningarna korrekta 9 159 kr.
Det är ju helt fel att ett fält för ackumulerade avskrivningar heter restvärde! Hur i hela fridens namn ska vi användare kunna lägga en ett inventarium som redan delvis är avskrivet när benämningarna är fel? Och hur kom det sig att det fungerade som det skulle igår när jag använde mig av en annan tillgångstyp?
Kan du testa och se? Vill du ha mitt Excelark med avskrivningarna och kvarvarande belopp? Maila mig i så fall på lena.m.wahlberg@outlook.com
TIll Visma/Spiris:
Mvh Lena
Hej, tack. HAr inte glömt bort men det kom lite annat imellan....Tror du att jag måste lägga upp det som en ny anlägngingstillgång? För när jag provar att lägga in 1 8940 893 på restvärde får jag felmeddelande som säger att "Beloppet för ackumulerad avskrivning kan inte vara högre än Avskrivningsbart belopp"
Då måste jag kanske lägga upp det på nytt för att det ska blir rätt??
Det är så många parametrar som måste lira för att det ska bli rätt så det är svårt att svara på denna fråga utan att se hur det ser ut.
Om du vill, kan vi ta ett videomöte i Google, Teams eller Zoom när det passar dig, så ska vi se om vi kan ta bort det tidigare inventariet och lägga in ett nytt.
Tror du det skulle passa? Vi delar skärm och jag dirigerar dig...???
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.