Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Avskrivningar, semester, hyra av anläggningstillgång

Hejsan,
Nu har några funderingar dykt upp som jag skulle behöva bolla lite kring...

1. Om man köper/säljer anläggningstillgångar mellan låt säg den 5:e -25:e i månaden, finns det någon regel/praxis att man börjar skriva av tillgången nästkommande månad eller samma månad som den började användas?
  2. Om man har som regel att anläggningstillgångar skrivs av på 8 år, men gör ett inköp av en anläggningstillgång som man endast bedömer kunna nyttja till fullo i låt säga 2-5 år, ska man fortfarande skriva av på 8 år trots att det blir missvisande, eller ändra avskrivningstiden individuellt för att matcha tillgången?
  3. Löpande semesterersättning som timanställda får istället för inarbetade semesterdagar, redovisas det bäst som semesterlön eller som vanlig lön? Gissar på det förstnämnda.
  4. Vi får ibland inbetalningar från Sponsorhuset, där alltså privatpersoner har gjort inköp över nätet och angett att vi ska få viss %/del av inköpet. Redovisas det bäst som typ övriga bidrag eller övriga intäkter, konto 38xx/39xx?
  5. Vi har hyrt en anläggningstillgång till mitten av juni, betalat allt i förskott och sedan periodiserat kostnaden över tiden. Men i mitten av april köpte vi istället den här anläggningstillgången och avtalet hävdes därmed så att vi nu äger den helt. Det återstår 2 månaders hyreskostnad att periodisera utan ett hyresavtal. Ska den återstående kostnaden (2/6) som inte är periodiserad bara kostnadsföras direkt när köpet gjordes i april, eller ska det läggas på inköpspriset så att det blir högre, eller ska det fortsätta att periodiseras klart tills beloppet är nollat..?

Stort tack på förhand.

/B4ld3r

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Avskrivningen skall börja göras från månaden den köps in eller säljs

2. Livslängden/vskrivningstakten kan vara olika från inventarier till inventarie, En dator t ex kan max ha 3 års avskrivningstakt.

3. Det redovisas precis som du trodde som semesterlön.

4. 3921 provisionsintäkter skulle jag rekommendera då det blir en form av provision ni får.

5. Gör en avslutande periodisering i månaden ni köpte ut maskinen på det kvarvarande beloppet. 

/Joachim