Hejsan,
Nu har några funderingar dykt upp som jag skulle behöva bolla lite kring...
- Om man köper/säljer anläggningstillgångar mellan låt säg den 5:e -25:e i månaden, finns det någon regel/praxis att man börjar skriva av tillgången nästkommande månad eller samma månad som den började användas?
- Om man har som regel att anläggningstillgångar skrivs av på 8 år, men gör ett inköp av en anläggningstillgång som man endast bedömer kunna nyttja till fullo i låt säga 2-5 år, ska man fortfarande skriva av på 8 år trots att det blir missvisande, eller ändra avskrivningstiden individuellt för att matcha tillgången?
- Löpande semesterersättning som timanställda får istället för inarbetade semesterdagar, redovisas det bäst som semesterlön eller som vanlig lön? Gissar på det förstnämnda.
- Vi får ibland inbetalningar från Sponsorhuset, där alltså privatpersoner har gjort inköp över nätet och angett att vi ska få viss %/del av inköpet. Redovisas det bäst som typ övriga bidrag eller övriga intäkter, konto 38xx/39xx?
- Vi har hyrt en anläggningstillgång till mitten av juni, betalat allt i förskott och sedan periodiserat kostnaden över tiden. Men i mitten av april köpte vi istället den här anläggningstillgången och avtalet hävdes därmed så att vi nu äger den helt. Det återstår 2 månaders hyreskostnad att periodisera utan ett hyresavtal. Ska den återstående kostnaden (2/6) som inte är periodiserad bara kostnadsföras direkt när köpet gjordes i april, eller ska det läggas på inköpspriset så att det blir högre, eller ska det fortsätta att periodiseras klart tills beloppet är nollat..?
Stort tack på förhand.
/B4ld3r