Hej!
Jag har avslutat min enskilda firma och undrar hur jag ska "nolla" räkenskaperna så att allt blir rätt? Bifogar en preliminär balansräkning!
Hej
Börja med att föra över banksaldot på 26 617 kr till ett privat konto. Bokför den som ett eget uttag på konto 2013.
Återkom sedan med en ny balansräkning så skall du få en kontering för att nolla resterande.
/Joachim
Hej Joachim!
Menar du såhär?
Hej
Helt korrekt.
För att avsluta det sista och samla allt (Egna uttag, egna insättningar och momsen som är kvar att betala) på ett konto 2010 eget kapital så gör du denna kontering.
Momsen kan du sedan betala in från ett privat konto och kräver då ingen bokföring.
/Joachim
Hej Joachim,
Var det såhär du tänkte? Det var någon grej med konteringen som diffade när jag lade in det, att översta posten inte blev 2013 men tror det blev rätt ändå med debet/credit? Är det färdigt nu?
Hej
Något har inte blivit helt korrekt i informationen du gett mig. Innan jag skickade mitt svar om den sista konteringen så skickade du en balansrapport som såg ut så här
Banksaldot var Noll och det var tre poster som skulle nollas för att samla allt på konto 2010.
I balansrapporten du bifogade nu så är banksaldot tillbaka så frågan är vad det är du bokfört mot 1930 nu? Det är samma summa som på konto 2013.
Så komplettera med denna kontering för att nolla konto 1930 och 2013
2013 Kredit 36 617
1930 Debet 36617
/Joachim
Hej Joachim,
Nu har jag gjort den sista konteringen, hur ser det ut nu?
Hej
Nu ser det helt korrekt ut. Samtliga konto förutom konto 2010 är noll.
/Joachim
Tack Joachim så väldigt mycket för hjälpen! Det var verkligen toppen 😁
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.