Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Melina
MEDLEM

Avsluta enskild firma

Jag avslutade min enskilda firma idag men förstår inte riktigt hur jag ska göra med bokföringen i slutet. Kollade på skatteverkets video om att man kan ta ut pengarna som ligger på företaget till privata kontot men att man också måste se till att balansräkningen inte har några tillgångar eller skulder. 

Jag har en skuld på -972kr eftersom att jag under 2025 gjorde av med mer än vad jag tjänade. Däremot hade jag ju under den tiden pengar på kontot från föregående år, så skulden är ju egentligen inte en "skuld" utan mer bara att jag gått minus i företagets resultat, eller?

Jag har iallafall redan fört över pengarna som låg på kontot till mitt privata och bokfört det men får inte till det med hur jag ska göra med min skuld för att kunna avsluta allt. Har läst att jag måste nolla den mot nåt konto men där tar det stopp, vet inte vilka konton som ska användas. 

Tacksam för svar!!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag kan hjälpa dig med vad du skall göra i bokföringen men för att kunna göra det så behöver jag få in balansräkningen på kontonivå (Där man ser alla konton som har saldon). Så gör bilder av den från bokföring och fakturering och bifoga här. Tänk på att ta bort känslig GDPR info som personnummer mm.

/Joachim

Melina
MEDLEM

Skärmavbild 2025-09-09 kl. 17.50.29.png

Tack! Är det den du menar?

Hej

Helt korrekt rapport. Tack för den.

Det första du behöver göra är att betala in momsen så du får bort skulden som ligger på konto 2650.

1930 Kredit 5 572
2650 Debet 5 572

När momsen är inbetald så för du över behållningen på banken till ett privat konto. OM man räknar bort momssumman så blir det denna kontering.

1930 Kredit 34 976,88
2013 Debet 34 976,88

Avslutningsvis så skall du sedan nolla konto 2012,2013 och 2019 och summera ihop allt på konto 2010

Med överföringen av de 34 976,88 till ett privat konto så blir den konteringen på detta sätt

2012 Kredit 5 856
2013 Kredit 34 976,88
2019 Kredit 11 121,13
2010 Debet 51 954,01

När de tre stegen ovan är gjorda så är du helt klar och kan avsluta företaget.

/Joachim

Melina
MEDLEM

Hej igen!

Jag har redan överfört det som fanns på företagskontot till mitt privata, ska jag då bokföra en återbetalning till företagskontot eller kan jag bara nolla den verifikationen eftersom att det egentligen bara är ett bankkonto som jag använt till företaget?

En annan fråga, jag hade 31 285,88kr kvar på företaget när jag förde över till mitt privata och det stämde överens med det jag skulle ha på kontot enligt min bokföring. Så jag förstår inte riktigt hur jag ska göra med det du skriver, 34 976,88 efter att jag betalat moms. För så mycket pengar hade jag inte. 

Och vad är det för moms som jag ska betala in? Jag betalade moms i januari för föregående år, är det bara att jag behöver bokföra nåt mer eller måste jag faktiskt betala in nåt? 

Tack!