Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Avveckla enskild firma

Hej!

Tyvärr blev jag av med konsultuppdraget och jag ska nu avveckla enskilda firman efter 7 år. 

Jag läser mig till att man ska göra ett slutligt bokslut, och jag är osäker på om jag måste göra det nu (har ej avregistrerat ännu men ska göra det nästa vecka) eller om man kan vänta till årsskiftet. Jag kommer använda en redovisningsbyrå för deklarationen och årsbokslut nästa år. 

Eftersom jag har en periodiseringsfond som måste beskattas nästa år tänkte jag göra en överföring av extra skatt från företagskontot till skattekontot. Sedan antar jag att man drar ut en momsrapport och betalar in årsmomsen i förväg. Övriga medel som blir kvar blir eget uttag. 

Det jag funderar mest på just nu är balansräkningen. Jag har missat att nolla saldon i årets början (av föregående års resultat). När jag drar ut en rapport syns det under eget kapital ganska stora summor under rubriken eget kapital på raderna/kontona 2019, 2012, 2013 samt en mindre summa på 2018. 

Hur ordnar jag upp detta nu i efterhand? Läste mig till att vid avveckling ska det vara 0 i balansräkningen. 

Antar att jag även ska bokföra årets resultat redan nu? 

Osäker på om frågorna blev begripliga? 🙂 

2 SVAR 2

Tillägg, jag har alltså missat att nolla saldo hela tiden sedan jag startade 2018. Och bokföringen är nu låst bakåt i tiden. 

Hej

Det gör inget att du missat att nolla detta så allt tillhör eget kapital. Man gör det mer för att det skall bli tydligare vad man tagit ut, satt in etc under ett år.

Så du kan göra en omföring av de ingående värdena in i 2025 och nolla det nu i innevarande år.

Återkom med en balansräkning för 2025 så kan jag skapa en bild på hur konteringen skall se ut.

/Joachim