Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Sköld
MEDLEM

Avvikande belopp i momsredovisningen för köp av M365

Hej alla experter,

Jag har ytterligare en verifikation som jag får avvikande belopp på vid gäller inköp av tjänst från utanför EU med omvänd moms. Denna gången gäller det Microsoft 365.
Här ser ni min kontering samt underlaget från Microsoft.
Vad gör jag för fel i min kontering?
Tacksam för tips så att jag kan göra detta korrekt i framtiden.

Skärmbild 2025-10-27 192703.jpg

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du måste lägga in en momskod på rad 2 annars vet inte systemet vad den ska basera momsbeloppet på. Momskoden är samma nummer som den ruta beloppet ska anges i skattedeklarationen för moms (tjänster från land utanför EU)

Momsbeloppet ska vara 25 % av 1 559 kr, dvs 389,75 kr

//Carina

Mikael Sköld
MEDLEM

Hej Carina,

Det jag inte förstår då är varför det står ett annat momsbelopp på fakturan (311,80).
Är det korrekt då att det balanserade bokförda beloppet blir högre än det jag faktiskt betalat?

Jag ska alltså bokföra enligt följande:

Konto

Momskod

Debet

Kredit

1930          1 559,00 kr
5420         1 559,00 kr 
261430 (25%)            389,75 kr
264548           389,75 kr 

CarinaEsp
CHAMPION

Hej Mikael,

Står det ett momsbelopp på fakturan så är det felaktigt. Då har du inte angivit ditt VAT-nr och talat om att du är näringsidkare när du gjorde inköpet. Det jag har fått lära mig är att en felaktigt angiven moms på en faktura inte är avdragsgill och att man därför vid inköp med omvänd betalningsskyldighet för momsen ska ta bruttobeloppet på fakturan och beräkna moms på det. 

Finns det ett svenskt momsregistreringsnummer för säljaren på fakturan? Om ja så är de momsregistrerade i Sverige och det går som ett vanligt inköp från ett företag i Sverige, dvs ej inköp från annat land. Finns det inget sådant angivet bör du omgående kontakta leverantören och meddela att du är näringsidkare och be att de rättar fakturan så att du får den utan moms med omvänd betalningsskyldighet.

//Carina

Mikael Sköld
MEDLEM

Tack Carina,

Jag kan nog inte få den fakturan i efterhand justerad från Microsoft. Så i detta fallet när den redan är betald så verkar jag få acceptera en felaktig kontering för momsrapporten i slutet av året. Jag får inte igenom någon av de konteringar jag testat.
Verifikations och bokföringsmässigt går de igenom i Spiris, men inte i momsrapporten.