Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ameand
MEDLEM

Balansräkning

Driver enskild firma som startades år 2025. Jag får inte balansräkningen till att balansera, behöver balansrapporten balansera och stämma löpande under året eller är det först vis årsredovisningen som de ska balansera? Kan inte förstå var jag gjort fel

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Om du tittar längst ner i din balansräkning under "Beräknat resultat" och jämför med resultatrapportens siffror längst ner "Beräknat resultat" är det då lika i de bägge rapporterna? I så fall, betyder det att dina tillgångar skiftar från dina skulder och att differensen är det obokade resultatet.

• Årets resultat ska inte bokas förrän efter räkenskapsåret är helt bokfört och kontrollerat (per sista december 2025).

Mvh Lena

ameand
MEDLEM

Ja det står samma resultat under både balansräkning och resultaträkning. Betyder det då att min bokföring ska stämma? Och att balansrapporten isåfall bör stämma vid årsbokslut när årets resultat bokförs och inte innan det?

Differensen = obokat resultat

Det betyder att allt är ok, däremot måste alla balanskonton stämmas av med verkligehten så att allt stämmer på kontonivå innan resultatet bokas upp.

Lycka till!

Mvh Lena