Hej,
Kan någon hjälpa mig med hur jag ska skapa en faktura till en kund?
Jag har en enskild firma och använder kontantmetoden.
Jag ska sälja varor till en kund för 18 000 kr inklusive moms. Kunden vill få en faktura på hela beloppet, men betala 50 % i förskott 9 000 kr och resterande 50 % 9 000 kr när varorna har levererats.
Hur bör fakturan utformas för att detta ska hanteras korrekt, både faktureringsmässigt och momsmässigt när jag använder kontantmetoden? Vilka konton bör jag använda vid bokföringen av förskottsbetalningen respektive slutbetalningen?
Tack på förhand!