Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veranika 1
MEDLEM

Försäiljng anläggningstillgångar

Hej!

Jag använder Visma eEkonomi och kontantmetoden.

Jag har två anläggningstillgångar som har sålts. Kundfakturorna är skapade men ännu inte betalda. Försäljningen och fakturorna avser det nya räkenskapsåret eftersom det tidigare räkenskapsåret redan är avslutat.

Enligt Visma skapar man först en kundfaktura och registrerar sedan försäljningen via Bokföring → Anläggningstillgångar → Sälj tillgång.

Jag är osäker på vilket konto som ska anges på den tomma raden när fakturan redan har skapats men ännu inte betalats.

Exempel 1 – helt avskriven tillgång

  • Anskaffningsvärde: 6 800 kr
  • Ackumulerade avskrivningar: 6 800 kr
  • Bokfört värde: 0 kr
  • Försäljningspris: 1 200 kr
  • Vinst: 1 200 kr

Kundfakturan är skapad med konto 3054 – Försäljning varor momsfri, men ännu inte betald.

När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma:

  • Kredit 1240
  • Debet 1249
  • Kredit 3973
  • Veranika1_1-1782141020844.png

     

Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 1 200 kr?

Exempel 2 – inte helt avskriven tillgång

  • Anskaffningsvärde: 51 000 kr
  • Ackumulerade avskrivningar: 48 875 kr
  • Bokfört värde: 2 125 kr
  • Försäljningspris: 12 000 kr
  • Vinst: 9 875 kr

Kundfakturan är skapad med konto 3051 – Försäljning varor 25 % moms, men ännu inte betald.

När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma:

  • Kredit 1240 = 51 000 kr
  • Debet 1249 = 48 875 kr
  • Kredit 3973 = 9 875 krVeranika1_0-1782140890618.png

     

Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 12 000 kr?

Ska samma försäljningskonto som används på fakturan (3054 respektive 3051) användas, eller ska ett särskilt konto användas vid avyttring av anläggningstillgångar?

Jag vill undvika att intäkten bokförs dubbelt när fakturan senare betalas.

Tack!

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Veranika 1 


På den tomma raden ska du ange samma försäljningskonto som du använde på kundfakturan.

När du gör det slår Debet och Kredit ut varandra på det kontot, vilket gör att intäkten inte blir dubbelbokförd. Kvar i bokföringen blir bara den korrekta vinsten på konto 3973.


Dina två exempel:
Exempel 1 (Momsfritt): Ange konto 3054 på den tomma raden (Debet 1 200 kr).


Exempel 2 (25 % moms): Ange konto 3051 på den tomma raden (Debet 12 000 kr).

Viktigt för Exempel 2: Klicka i fältet Momskod på den tomma raden och radera koden. Detta eftersom momsen på 25 % redan har hanterats via kundfakturan och annars bokförs dubbelt. (För Exempel 1 behöver du inte göra detta då konto 3054 saknar momskod i grunden).


Tänk på ordningsföljden (Viktigt för kontantmetoden):
Eftersom du använder kontantmetoden måste du göra stegen i exakt denna ordning:

  1. Vänta tills kunden har betalat fakturan.
  2. Matcha betalningen mot kundfakturan under Kassa- och bankhändelser.
  3. Registrera först därefter försäljningen under Bokföring - Anläggningstillgångar - Sälj tillgång.


Tips för framtiden:
Skapa gärna en specifik artikel kopplad till konto 3690 (Övriga sidointäkter) för framtida försäljningar av anläggningstillgångar. Då blandas de inte ihop med din vanliga varuförsäljning. För dessa två fakturor använder du dock 3054 och 3051 som planerat så att det nollas ut korrekt!

Du kan läsa mer om detta i hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång under rubriken Registrera försäljningen med kontantmetoden.

 

Hoppas detta hjälper och annars är du välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig!

Tack för svaret!

Jag har en följdfråga angående kontantmetoden.

I mitt fall är kundfakturorna fortfarande obetalda och räkenskapsåret då försäljningen skedde är redan avslutat och låst.

Enligt instruktionen för kontantmetoden ska man:

  1. Vänta tills kunden har betalat fakturan.
  2. Matcha betalningen mot kundfakturan.
  3. Därefter registrera försäljningen under Bokföring → Anläggningstillgångar → Sälj tillgång.

Men om kunden ännu inte har betalat och räkenskapsåret redan är avslutat, hur ska jag då hantera anläggningstillgången?

Ska tillgången ligga kvar i anläggningsregistret tills betalningen kommer, även om äganderätten redan har övergått till köparen?

Eller finns det något sätt att registrera försäljningen av anläggningstillgången innan betalningen har kommit in när man använder kontantmetoden och räkenskapsåret redan är stängt?

Hur rekommenderar ni att detta hanteras enligt god redovisningssed i Visma eEkonomi?