Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CW1025
UTFORSKARE

Behöver jag bokföra bort trasig mobiltelefon?

Hej! 
Jag har haft en företagstelefon i drygt 2 år (mobiltelefon) som dessvärre gick sönder idag och garantin har gått ut. Jag använder den mest hela tiden till att administrera min e-handel samt fota produkter, så behöver därför köpa en ny i dagarna. Men innan jag gör det så funderar jag lite kring ifall den trasiga behöver bokas bort ur företaget på något sätt och isåfall hur? Den gamla bokfördes in som förbrukningsmaterial (betald med egna pengar då jag ännu inte hade företagskontot färdigt), och följde inte med något abonnemang utan köpte den direkt vid företagsstarten. 

Jag undrar också hur jag ska bokföra in den nya ifall jag väljer tex en mobil som följer med ett abonnemang? 

Supertacksam för snabb hjälp 🙂

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Du har i och med att tfn bokats som förbrukningsinventarie, skrivit av telefonen direkt och den finns alltså inte med i rullorna längre. Du behöver däremot notera att telefonen blivit kasserad och varför samt vid vilket datum. Det kan du inte göra i bokföringen utan det  gör du i ett dokument du sparaar på valfritt sätt.

 

  • Har du ett aktiebolag, skaffar du en ny telefon och det brukar gå bra att använda samma abonnemang om man vill, annars får du avsluta det gamla abonnemanget när du skaffar ett nytt.

 

  • Har du en Enskild Firma, kan Skatteverket börja lägga sig i hur mycket du använder telefonen privat jämfört med i företagets tjänst och lägga sig i ifall du drar alla kostnader på firman. I det fallet skulle jag köpa en telefon privat för att slippa diskussionen med dem om detta. I regel blir man inte totalt pungslagen av kostnaderna för telefoner med abonnemang, så jag skulle göra så.

 

Om du köper en telefon på företaget, där du enbart har ett abonnemang, så hänger det på vad det står på fakturan från leverantören. Om det står att du betalar av på en telefon varje månad och där redovisningen av SMS och telefonsamtal kommer separat, får du separera dessa kostnader. Man får tittaa på fakturan hur det ser ut. Sedan kan du ju fråga företaget du köper telefon och abonnemang av hur de anser att du ska bokföra det hela. Du är inte ensam om att ha företagstelefon, så de brukar vara pålästa och kunna sånt här.

 

Mvh Lena