Hej!
Jag har haft en företagstelefon i drygt 2 år (mobiltelefon) som dessvärre gick sönder idag och garantin har gått ut. Jag använder den mest hela tiden till att administrera min e-handel samt fota produkter, så behöver därför köpa en ny i dagarna. Men innan jag gör det så funderar jag lite kring ifall den trasiga behöver bokas bort ur företaget på något sätt och isåfall hur? Den gamla bokfördes in som förbrukningsmaterial (betald med egna pengar då jag ännu inte hade företagskontot färdigt), och följde inte med något abonnemang utan köpte den direkt vid företagsstarten.
Jag undrar också hur jag ska bokföra in den nya ifall jag väljer tex en mobil som följer med ett abonnemang?
Supertacksam för snabb hjälp 🙂
Du har i och med att tfn bokats som förbrukningsinventarie, skrivit av telefonen direkt och den finns alltså inte med i rullorna längre. Du behöver däremot notera att telefonen blivit kasserad och varför samt vid vilket datum. Det kan du inte göra i bokföringen utan det gör du i ett dokument du sparaar på valfritt sätt.
Om du köper en telefon på företaget, där du enbart har ett abonnemang, så hänger det på vad det står på fakturan från leverantören. Om det står att du betalar av på en telefon varje månad och där redovisningen av SMS och telefonsamtal kommer separat, får du separera dessa kostnader. Man får tittaa på fakturan hur det ser ut. Sedan kan du ju fråga företaget du köper telefon och abonnemang av hur de anser att du ska bokföra det hela. Du är inte ensam om att ha företagstelefon, så de brukar vara pålästa och kunna sånt här.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.