Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Consigliere
MEDLEM

'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat'

Hej, 

Jag ska upprätta årsredovisning för FY 2024 men fastnar på under rubriken "kontroll av redovisning" med felmeddelandet: 

"Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (285 151) stämmer inte med raden i balansräkningen (-204 325). Kontrollera och justera värdet för att fortsätta."

Av årsredovisningen för FY 2023 framgår att årets resultat var 285 151 kr (2098), varav 204 325 kr (2898) beslutades att delas ut och 80 826 balanserades i ny räkning (2091). Vinsten togs ut under 2024 års räkenskapsår. Nu har jag fastnat. 

Så här ser det ut under verifikationer i bokföringen (som gjordes automatiskt av "Deklaration och Årsredovisning")

Bokfört av Visma.jpg

Så här se det ut under "kontrollera bokföringen" i "Deklaration och Årsredovisning" som jag nu ska upprätta:

Bokfört av Visma 2.jpg

Vad är det som måste ändras?

Tacksam för svar

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kan du bifoga bilder på balansräkningarna från bokföring och fakturering för både 2023 och 2024 så jag får ta en titt på dessa.

Bifoga dem på kontonivå dvs så man ser alla konton som finns i dessa.

/Joachim

Hej, tack för svar. Jag är inte riktigt säker vilken information som efterfrågas men bifogar här BR på kontonivå för det första räkenskapsåret 2022-2023 och andra räkenskapsåret 2024, vilket är det jag nu försöker upprätta årsredovisning för.

2022-2023

Balansräkning 2022-2023.jpg

2024

Balansräkning 2024.jpg

Hej

Börja med att bokföra om 2023 års resultat i 2024.

2099 Debet 285 150,64
2098 Kredit 285 150,64

Efter du gjort den verifikationen och uppdaterat ingångsvärdena i deklaration och årsredovisning. Ser det annorlunda ut då. jag misstänker att du behöver komplettera uppgifter manuellt på sidan upprätta årsredovisning och översikt med utdelningen du har tagit ut.

Du får gärna bifoga en bild på den sidan också från deklaration och årsredovisning.

/Joachim

Tack!  Nu lade jag till en manuell verifikation enligt ditt förslag (daterat till 1 januari 2024 för att få rätt IB) och sedan har jag manuell skrivit in utdelningen som beslutades om och betaldes ut under 2024. Ser allt ut att stämma nu?

Deklaration och redovisning efter manuell verifikation.jpg

Så här ser det ut i årsredovisningen nu:

Förändring i EK.jpg

Hej

Yes nu ser det helt korrekt ut.

/Joachim