Hej!
Jag har nu betalat in all min bolagsskatt/restskatt till Skatteverket i samband med min deklaration från mitt företagskonto. Hur bokför jag det smidigast? Bifogar jag min deklaration där som underlag eller vilka dokument behöver jag, samt vänligen uppge exakta konton som jag ska bokföra till (alla steg).
MVH
paulina
Hej
Då detta hanteras på olika sätt beroernde på bolagsform så kommer jag ange två exempel.
1. Enskild firma.
Bokför händelsen från kassa och bankhändelser mot konto 2012 Avräkning för skatter och avgifter.
1930 Kredit
2012 Debet
2. Aktiebolag
Bokför händelsen från kassa och bankhändelser mot konto 1630 Skattekonto.
Sedan kommer skatten dras från skattekontot och bokföras på nytt mot 2510 när skattekontot bokförs.
/Joachim
Hej!
Tack för ditt svar. Jag har aktiebolag och har redan betalat in all restskatt (och det har dragits från kontot).
Gör jag det ändå först via kassa och bankhändelser mot konto 1630 Skattekonto?
När eller hur bokför jag det till 2510 sen i så fall? Behöver jag ladda upp något bildunderlag för denna betalning, en screen shot på betalningen eller något?
Sen undrar jag också samma sak för hur jag bokför när jag har betalat in min moms för hela året?
Jättetacksam för detaljerad svar, första gången jag gör detta.
Hej
Det stämmer att allt som betalas in från ditt företagskonto eller betalas ut till ditt företagskonto skall bokföras mot konto 1630 under kassa och bankhändelser.
Sedan skall du hämta hem skattekontohändelseran från skatteverket och när dessa bokförs skall det fördelas mot respektive konto för de olika skatterna.
2510 för F skatt och 2650 för moms.
Bifogar ett par länkar om hur du hanterar detta.
Bokföra skattekonto
Arbeta med koppling till skatteverket
Behöver du mer guidning gällande kopplingen till skatteverket rekommenderar jag att du kontaktar vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de hjälpa dig med den kopplingen.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.