Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Consigliere
MEDLEM

Betala påminnelsefaktura från Visma

Hej,

Jag har fått en faktura från Visma med påminnelseavgift men är osäker på hur jag bokför. Det verkar finnas tre sätt: 

1. Manuell verifikation

2. Bokföringsåtgärd genom att "matcha" betalningen på kontot med relevant konto.

3. Skapa en leverantörsfaktura.

Jag är osäker på vilka steg som ska vidtas och vilka konton som ska väljas.

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

För att bena ut det hela lite:

Det finns något som heter "Betalningspåminnelse". Det är en påminnelse man får, ifall en faktura inte har betalats i tid.

Det finns inget som heter "påminnelsefaktura".

• Är det så att du har fått en påminnelse där det ursprungliga fakturabeloppet är med, ihop med en påminnelseavgift på typ 60 kr, så betalar du enbart den ursprungliga fakturan utan dessa extra 60 kr på, alltså: glöm påminnelsen och betala enbart ursprungsfakturan. När betalningen kommit leverantören tillgodo, kommer de skicka en ny faktura på 60 kr plus den upplupna ränta som de har rätt att ta ut. Det blir mest korrekt att förfara med situationen på det här viset och enklast både för dig  och för leverantören.

• Är det så att det är en faktura du fått med enbart en påminnelse på och eventuellt en räntekostnad också, kan du lägga in den som en leverantörsfaktura och kostnadsföra mot räntekostnad (8422) och påminnelseavgiften på 6250, portokostnad.

Mvh Lena