Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

catla75
NY MEDLEM

Betala ut från konto

Hej,

 jag driver ett galleri där medlemmar hyr sig (som en frisör ungefär). Alla inköp landar då på mitt konto och jag ska i slutet av månaden betala ut medlemmarnas försäljning.

Hur gör jag det?

Hur ska jag bokföra det?

Jag antar att jag redovisar moms för det oavsett om den som säljer är enskild eller har hobbyverksamhet. Men hur gör man rent praktiskt?

HJÄLP!

Mvh
Catharina

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

 

Jag antar att du debiterar dina medlemmar för en typ av hyra varje månad, moms på den?

 

  • Sedan så kommer vi till försäljningen och du bör ju ha ett register över vad du har i ditt "lager" av tavlor o dyl att sälja, förslagsvis i Excel.
  • Sedan är frågan, hur ska du göra för att hålla reda på allt (vad som tillhör vem) och då kommer Excel in igen. I Excelfilen, bör varje vara få ett unikt nummer, kopplat till rätt medlem. Här är mitt förslag, att du har en nummerserie för medlemmarna (kundnumret) fölljt av ett löpnummer för varje pryttel som ska säljas.
  • Du bör också fundera över hur du sköter desssa avräkningar och jag är mycket för att jobba med balansräkningen i det här fallet, att när du sålt något, bokför du pengar in och så motkonterar du ett skuldkonto, kortfristiga skulder.  
  • Det betyder, att när du sedan betalar ut, minskar du skulden med motsvarande, men du måste ha full koll på det här, vilkas pengar som tillhör vilka personer (företag).

 

Tar du provision på försäljningen också? Den ska intäktsföras.

 

Hör av dig igen ifall du har följdfrågor.

 

Mvh Lena

catla75
NY MEDLEM

Nja , eller nej på dessa medlemmar tar jag ingen provision. De betalar en "hyra" till mig för att få sälja sina saker via min butik. Hur ska utbetalningarna redovisas? Hur gör jag en mall?

Vilka konton ska jag ha?  Får inte ihop det

 

Först måste du ha ett register över vad du säljer, så inget försvinner.

Du lägger upp det i ett Excelark

Dina kunder har kundnummer

I Excel, får varje flik ett kundnummer så du kan särskilja kundernas varor åt:

 

LW60_1-1758285918059.png

 

 

Inne i varje flik, lägger du upp kundnummer och ett löpnummer på varan, vilket pris som det ska säljas för, om det finns
till försäljning eller om det är sålt:

 

LW60_2-1758285918064.png

 

 

När du sålt en vara, får du in pengar och pengar kommer in på banken säger vi för enkelhetens skull, dessa
pengar är inte dina utan kundens (medlemmarnas pengar)

 

Kontering:

 

Debet 1930.......................................... 500,00

Kredit 2830.......................................... 500,00         (kontot heter: Avräkning för annans räkning)

 

Sedan gör du en avräkning till din medlem, att en vara sålts för 500 kr i det här fallet.

 

Din medlem fakturerar dig och du konterar en leverantörsfaktura:

 

Kredit 2440:......................................... 500,00

Debet 2830:......................................... 500,00

 

Du betalar ut till din medlem 500 kr:

 

Kredit 1930:......................................... 500,00

Debet 2440:......................................... 500,00

 

På det här sättet, har du kontroll över:

 

  1. Varorna som finns och dess försäljningspris och när varan kom in i ditt lager (produktnummer)
  2. Du har koll på vad varan blivit såld för och vilket datum
  3. Du har en avräkning som visar hur mycket kunden ska ha av dig
  4. Du får en faktura av kunden på redovisat belopp
  5. Du betalar sedan ut beloppet

 

Då har du dokumenterat hela processen ifall du får revision. Det är viktigt att du har någon försäkring som
täcker för stöld, inbrott o dyl i och med att du har ansvar för kundens objekt.

 

Mvh Lena