Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

catla75
NY MEDLEM

Betala ut från konto

Hej,

jag driver ett galleri där medlemmar hyr sig (som en frisör ungefär). Alla inköp landar då på mitt konto och jag ska i slutet av månaden betala ut medlemmarnas försäljning.

Hur gör jag det?

Hur ska jag bokföra det?

Jag antar att jag redovisar moms för det oavsett om den som säljer är enskild eller har hobbyverksamhet. Men hur gör man rent praktiskt?

HJÄLP!

Mvh
Catharina

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Jag antar att du debiterar dina medlemmar för en typ av hyra varje månad, moms på den?

• Sedan så kommer vi till försäljningen och du bör ju ha ett register över vad du har i ditt "lager" av tavlor o dyl att sälja, förslagsvis i Excel.
  • Sedan är frågan, hur ska du göra för att hålla reda på allt (vad som tillhör vem) och då kommer Excel in igen. I Excelfilen, bör varje vara få ett unikt nummer, kopplat till rätt medlem. Här är mitt förslag, att du har en nummerserie för medlemmarna (kundnumret) fölljt av ett löpnummer för varje pryttel som ska säljas.
  • Du bör också fundera över hur du sköter desssa avräkningar och jag är mycket för att jobba med balansräkningen i det här fallet, att när du sålt något, bokför du pengar in och så motkonterar du ett skuldkonto, kortfristiga skulder.  
  • Det betyder, att när du sedan betalar ut, minskar du skulden med motsvarande, men du måste ha full koll på det här, vilkas pengar som tillhör vilka personer (företag).

Tar du provision på försäljningen också? Den ska intäktsföras.

Hör av dig igen ifall du har följdfrågor.

Mvh Lena