Hej!
Jag har en fråga angående denna faktura från ett Amazon köp.
Som man kan se på fakturan är varan såld av Amazon Sverige Filial och hanterad som en vanlig inrikesförsäljning med 25 % svensk moms pålagd. Filialen är registrerad hos Bolagsverket och har ett svenskt organisationsnummer. Längst ner på fakturan står det dock att momsen hanteras via One Stop Shop under deras luxemburgska momsregistreringsnummer.
Min fråga är därför:
Ska detta bokföras som ett inköp från ett annat EU-land med omvänd skattskyldighet, eller ska det behandlas som ett inrikesköp från ett svenskt företag och därmed bokföras med ingående moms?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Du ska alltid gå på VAT-numret, och det är LU = Luxemburg, annat EU-land.
Är du momsregistrerad, skulle de inte lagt på moms egentligen. I det här fallet, måste du regga bruttobeloppet som kostnad och fixa momsen utanpå det. Alternativet är att du kontaktar Amazon och berättar att du är momsreggad och uppger det momsregistreringsnummer du har, ber dem kreditera denna felaktiga faktura med moms på och att de skickar en ny utan moms.
Lycka till!
Mvh Lena
Tack för svaret.
Förlåt men menar du då att man går efter momsregistreringsnummret som är från Luxemburg, för att deras organisationsnummer är svenskt, Amazon EU S.à r.l., Sverige Filial, orgnr: 516412-2201.
Sorry, jag skrev fel. Jag menade VAT-numret är Luxemburg:
Jag tar och ändrar i första inlägget så ingen missförstår...
Tack för ditt påpekande!
Mvh Lena
Ok perfekt, tack ska du ha.
Ha en fin dag
Mvh Alex.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.