Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JAYPAGS
MEDLEM

Boka upplupna förbetalda intäkter - boka i rätt period(periodisering)

Hej 

Vi fakturerar i vägfas och en månad i förskott. När jag exporterar det till Spiris så bokas det på utskicksdatum, det vill säga, en månad tidigare. Hur skulle jag göra för att det ska bokas på rätt period utan att boka månad. Kan man använda sig av periodiserings körning på flera verifikationer utan att gå in på varenda en. 

exempel:

- Jag fakturerar i Januari för perioden Februari i vägfas. 

- Jag exporterar från vägfas till spiris.

- Bokföringsdatum i spiris på intäkten, moms och övrig blir i Januari

- Hur ska jag  boka intäkter och moms på rätt period utan att boka manuellt. 

3 SVAR 3

Du kan periodisera fakturorna som går ut så att intäkten och momsen tas rätt månad. När du skapar fakturan, finns en knapp längst ner, periodisera. Jag skulle också aktivera konto 2980 för det här och lägga moms på. Vid periodiseringen kryssar du i att du vill använda vilande moms och längst ner i rutan kommer du ser hur konteringen blir den månad intäkten aktiveras.

Mvh Lena

Tack för info. Menar du i Vägfas där vi skickar fakturor?  Vi importerar alla fakturerade bokningar till Spiris och  jag är ute efter att kunna periodisera alla fakturor som skapades den dagen och boka om dem till rätt period. 

I och med att du har vänt dig till Spiris för att höra om att periodisera fakturor, så har jag utgått från periodisering av fakturor som görs i Spiris. Om du gör dessa i ett annat program, gäller inte denna information, då måste du vända dig till den programmakaren. Däremot kan du ju manuellt periodisera verifikaten som blivit, men det blir ju lite meck. Kanske Vägfas har någon lösning du kan använda dig av.

Mvh Lena