Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
JoelFM
NY MEDLEM

Bokför kundfakturor skapade och betalda via Revolut och Paypal

Jag startade min enskilda firma nu i våras för att kunna ta betalt för diverse programmeringsuppdrag för en kund i England. Då jag inte kände till Visma (Spiris) när det var dags att skicka ut de första två fakturorna hanterade jag den första i PayPal och sedan Revolut (pga de höga avgifterna på PP). Sedan förde jag över pengarna som blev kvar efter att växlingsavgifter m.m. var betalda, till mitt Skandia-konto som är dedikerat till firman. Nu till min fråga:

Jag förstår inte riktigt hur jag ska bokföra dessa initiala kontohändelser samt lägga in verifikationer. Ska jag lägga in enbart den summan som i slutändan har kommit in till mitt Skandiakonto, eller ska jag lägga in PayPal och Revolut som separata konton och bokföra varje transaktion för sig?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du ska hantera det genom att lägga in händelserans om separata händelser som skett via Paypal och Revolut först.

1. Börja med att lägga till konto 1971 Paypal och 1972 Revolut i din kontoplan under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto.

2. Bokför sen händelserna var för sig via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

1971/1972 Debet
30XX Kredit (Plus eventuell moms)

3. När pengarna sedan flyttats över till Skandia banken så bokför du insättningen på följande sätt

1930 Bank Debet (Insatt belopp)
1971 eller 1972 Kredit (Överfört belopp innan växlingsavgift)
6570 Debet (Växlingsavgiften)

Genom att hantera det på ovan sätt så bokförs försäljningen på rätt datum dvs när pengarna kommer in på ditt Paypal eller Revolutkonto och överföringen kan sedan göras när som helst och bokförs när den sker.

/Joachim