Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Joppan
MEDLEM

Bokföra årets resultat och slutlig skatt

Nu är jag lite rådvill.

Jag ska bli klar med min årsredovisning och kollar det sista i bokslutet.

Jag har bokfört årets resultat (8999) men inte räknat ut slutliga skatten. Trodde att jag först behövde bokföra resultatet för att kunna göra det, men resultatet är väl efter skatt? Och hur gör jag då? Korrigeringsverifikation på Årets resultat (eller nolla den, den verkar inte vara låst ännu) eller har jag sån tur att den uppdateras automatiskt när jag lägger in skatten? 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver nollställa verifikationen av årets resultat och sedan lägga in skatten och efter det bokföra upp ett nytt resultat där skatten är avdragen ifrån.

Ett tips är att använda något av våra boksluts/deklarationsprogram kommande år i dessa får man dels hjälp med beräkning av skatten och sedan sköter systemet hanteringen av bokföringen av skatten och årets resultat.

/Joachim

Varmt tack för tydligt svar!

Följdfråga: Jag är precis på G med årsredovisning och deklaration och tänkte använda ert deklarationsprogram för AB (årsredovisning och deklaration), ska jag då först nolla årets resultat (den går fortfarande att ändra i, kan jag bara ändra siffran till 0 eller behöver jag göra en korrigeringsverifikation?) och sen låta programmet lösa det åt mig, eller är det för sent när jag kommit så här långt? 

Förlåt om jag låter lite rörig, men vill att det ska bli rätt från början.

Hej

OM du skall använda årsredovisning och deklaration så räcker det med att du vänder bort/Nollställer bokföringen av årets resultat. 
Bokslutssystemet kommer skapa båda verifikationerna för årets skattekostnad och årets resultat åt dig. De kan man sedan föra tillbaka på samma sätt som man läser in bokföringsdatan in i bokslutssystemet.

/Joachim

Joppan
MEDLEM

Tack snälla!