Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hakan_Nison
NY MEDLEM

Bokföra arvode med 25% och resekostnader med 6%

På fakturan har jag specat upp arvode ex och ink moms 25% och sedan resekostnader ex och ink moms 6%. 

Resekostnaden har jag betalat med mitt eget personlinga kort och behöver m a o föra över från företagskontot till mig själv

Min bokföring sker enligt kontantmetoden

4 SVAR 4

Du debiterar allt med 25% moms, ingen uppdelning. Är din verksamhet inom 25%-varianten av moms, är det den moms du ska debitera. Inget annat.

Mvh Lena

Då har jag ett problem Min uppdragsgivare som är ett stort företag har velat ha en uppdelning  och jag har därmed tagit ut för lite moms under hela 2025. 

Jag kan fixa detta framöver men inte tidigare utan att ta förlusten på företagskontot

OK, jag trodde att du ställde en fråga om hur momsen ska debiteras på en faktura. Jag kanske missförstod frågan.

Var det egentligen något annat du undrade över än momssatserna på dina fakturor?

Mvh Lena

Hakan_Nison
NY MEDLEM

Hej,  Det är jag som är otydlig.  

Jag har en faktura som jag ska bokföra på x kr som specar 1) Arvode ex moms samt tillhörande moms 25%  2) Resekostnader ex moms samt tillhörande moms 6%.

För att göra det krångligare så har jag betalat resekostnaderna inkl moms med mitt personliga kreditkort som gör att resekostnaden väl bör ses som en skuld som sedan ska betalas till mig