Hur redovisar ni som är idrottsföreningar Bingolotto (om ni har bingolottoförsäljning)
Jag lägger in Leveranser och returer på
Alla föreningsbehållning på
och vinster på
Det jag funderar på är konto 1620. kommer det att vara det saldot där hela tiden eller skall det krediteras på något sätt?
Löst! Gå till lösning.
Bumpar denna gamla tråd, eftersom jag har en fråga på samma tema.
Vi är en idrottsklubb som säljer Bingolotter till Uppesittarkvällen den 23 december. Enligt Idrottens Redovisning 3.7 som jag försöker följa ska man inte redovisa försäljningen som en intäkt utan i stället lägga pengarna på ett balanskonto.
"Försäljningen av Bingolotter utgör inte någon intäkt som slutligen är avsedd att komma föreningen tillgodo. Detta följer av det allmänna rådet BFNAR 2013:2 om intäkter och kostnader i ideella föreningar. Dessa intäkter skall inte redovisas i resultaträkningen, utan utgör en balanspost och skall bokföras på ett avräkningskonto 1620 Avräkning Bingolotto, 1625 Avräkning Julkalendrar och 1626 Avräkning Sverigelotter. Föreningen får faktura från Folkspel i Sverige AB som innehålla såväl försålda lotter som föreningsbehållningen. Detta gäller föreningar som har egen försäljning. Faktura kommer varje vecka för den försäljning föreningen haft, detta skall bokföras på konto 1620 Avräkning bingolotter. På samma faktura avdras föreningens behållning vilken skall bokföras på konto 3320 Föreningsbehållning Bingolotto."
Så långt är jag med, men min fråga är om detta gäller även andra saker som följer samma princip eller är det bara Bingolotter. Vissa föreningar säljer till exempel dasspapper enligt samma princip: man säljer dasspapper och kunderna betalar direkt och sedan kommer fakturan från leverantören, den betalas och klubben/lagen behåller mellanskillnaden. Ska även detta bokföras med balanskonton, eftersom det - på samma sätt som med Bingolotter - inte är en försäljning som klubben kommer att behålla.
Hej
Allt beror på om hur man får ersättningen från leverantören man säljer åt.
Om man säljer för en summa och betalar in samma summa på en faktura senare och efter det får provision/ersättning så kan det hanteras på samma sätt.
Så svårt att svara på då man hade behövt se underlagen för både inköpen, försäljningen och underlaget för den privision/ersättning man får.
/Joachim
Ok, tänkte att det var samma upplägg som Bingolotter och därför kunde hanteras likadant.
I Bingolott-fallet får man om jag minns rätt en faktura som egentligen är på samma belopp som man sålt för men på samma faktura krediteras både sådana lotter man som inte har sålt och sedan krediteras också det som Folkspel kallar Föreningsbehållning, alltså det som vi som förening får behålla. Så om vi har sålt lotter för 500 000 kr fakturan är på 350 000 kr innebär det att vi får behålla mellanskillnaden på 150 000 kr. Vet inte om det hjälper?
Angående dasspappret fungerar det delvis annorlunda. Man säljer först, får in pengar, hämtar ut rullarna och sedan kommer en faktura enligt en på förhand fastställd ersättningsmodell, i detta fall att föreningen får behålla ett visst antal kronor per förpackning. Så förpackningen säljs för 200 kr, och enligt avtalet får föreningen behålla 50 kr per förpackning. Om vi säljer 100 st får vi alltså in 20 000 kr och ett par veckor senare kommer fakturan på 150 x 100 = 15 000 kr. Mellanskillnaden på 5 000 kr behåller klubben.
Detta är egentligen ingen stor fråga, utan jag var mest nyfiken varför Bingolotter skulle hanteras på ett visst sätt (vilket står hyfsat tydligt i Idrottens redovisning) och om dasspapper och annat också skulle hanteras på motsvarande sätt.
Hej
Försäljningen av toapappret hade jag hanterat på detta sätt.
Vid försäljningen så bokför ni upp det som en skuld till leverantören. Visar med beloppen från ditt exempel
1930 Bank Debet 20 000
1684 Kortfristiga fordringar till leverantörer Kredit 20 000
När ni sedan får fakturan från leverantören så redovisar ni den kostnaden och intäkten.
1930 Bank Kredit 15 000
1684 Kortfristiga fordringar till leverantörer Debet 20 000
3XXX Försäljning/Intäkt Kredit 5 000
Det kan vara olika regler vad det gäller lotterier och om det kommer från en statlig leverantör eller en vanlit företag.
/Joachim
Det låter som ett bra förslag. På så sätt får man också bort de stora månadsvariationerna som blir av att intäkterna kommer en månad och sedan kostnaderna i regel en annan, och på så sätt kan man hålla resultatet mindre svängigt. Jag vet inte heller om man ska hantera statliga lotterier på samma sätt som dasspapper, men tycker att utgångsläget är detsamma, att det inte är någon försäljning som ska komma föreningen till godo och då borde dasspapper redovisas på samma sätt.
Möjligen kan man läsa kommentaren till BFNAR 2013:2 som att detta inte är försäljning som ingår i föreningens normala verksamhet, och därför ska den inte bokföras som försäljning utan på det sätt du angett ovan. Jag kör på det.
Tack för svar!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.