Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
maniose
NY MEDLEM

Bokföra fastighetsavgift och bolagsskatt i samband med modulen Deklaration & Årsredovisning

Jag använder modulen Deklaration & Årsredovisning för första gången. Jag funderar på hur modulen hanterar skatt. Som jag förstår det kommer modulen att boka (eller föreslå bokningar?) för årets resultat, så detta ska jag inte boka manuellt innan. Men hur hanterar modulen skatter och avgifter?

1. Modulen hjälper mig räkna ut fastighetsavgift, men bokar den även denna?
    1. Om inte, bör jag boka upp fastighetsavgiften innan jag avslutar flödet för Deklaration & Årsredovisning iom att den påverkar resultatet?
  2. Bokar modulen upp eventuell bolagsskatt (på 8910)?
    1. Om inte, när bör denna bokas?
6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Information om fastighetsskatten skall du fylla i manuellt under Årsavslut - Beräkna skatt - Underlag INK2 - Övriga skatter.

Underlaget används för att räkna ut skatten och förs över till blankett INK2. Skatten visas på sidan Skatteuträkning och kommer då även att bokföras.

2. Bolagsskatten kommer automatiskt att hanteras och bokföras av systmet så du kan föra tillbaka bokföring av det till bokföringssystemet sedan.

/Joachim

Skatten visas på sidan Skatteuträkning och kommer då även att bokföras.

I hjälpavsnittet om detta står det dock uttryckligen "Tänk på att den beräknade skatten behöver bokföras i Bokföring & Fakturering."

https://support.spiris.se/deklaration-arsredovisning/sv-se/content/online-help/tax-onlinehelp-tax-re...

Joachim E
MODERATOR

Hej

Med det menas att det måste föras över till bokföringen från deklaration och årsredovisning.

Verifikationen skapas. Se bild nedan från systemet.

/Joachim

När jag kikar under Gör färdigt & lås finns inte fastighetsavgiften med i den automatiskt skapade verifikationen, även fast jag fyllt i underlaget under Övriga skatter och fastighetsavgiften finns med på sidan Skatteuträkning. Min slutsats är att jag behöver göra ett manuellt verifikat för denna.  

Hej

Måste erkänna att jag blir osäker på om det skall bokföras i bokslutet eller när den betalas in. jag är ingen expert på fastigheter och det som berör dessa så behöver be dig ta kontakt med en ekonomikonsult/revisor som kan fastigheter bättre än vi här. 

Hittade att det skall bokföras på konto 5191 och 2513/2510

Läser man i FAR's instruktioner så står det följande och då tolkar jag det som att det skall bokföras innan du påbörjar själva bokslutet. Men det är som sagt min tolkning och jag är inte helt säker på att det stämmer.

"Fastighetsskatten ska beräknas och redovisas i bokslutet för aktiebolag, ekonomiska föreningar och handelsbolag. Normalt är uppgifter för fastighetsskatten redan förtryckta på deklarationsblanketten, varför man enkelt kan räkna ut hur stor fastighetsskatten för beskattningsåret blir.

Konto 5191 Fastighetsskatt/fastighetsavgift debiteras med den beräknade fastighetsskatten och konto 2513 Beräknad fastighetsskatt/fastighetsavgift, alternativt konto 2510 Skatteskulder, krediteras. Fastighetsskatten ingår därmed inte i skattekostnaden i resultaträkningen utan ingår i posten Övriga externa kostnader i den kostnadsslagsindelade resultaträkningen.

Under förutsättning att underlaget för fastighetsskatten inte ändras av Skatteverket behövs ingen avstämning sedan den slutliga fastighetsskatten fastställts i skattebeskedet. Fastighetsskatten ska täckas av den preliminära skatt som debiteras företaget respektive den enskilde näringsidkaren."

men kolla upp detta med en konsult för definitivt svar är mitt råd.

/Joachim

Hur fastighetsavgiften bokförs har jag koll på (tror jag), precis som du säger 5191 mot 2513 eller 2510 och regleras sen vid slutlig skatt mot skatteskulden precis som tex bolagsskatten. Min fundering var om Deklaration & Årsredovisning skapar verifikat för detta, men allt verkar peka mot att detta inte görs. Säkrast bör således vara att manuellt skapa denna verifikation innan man kör Deklaration & Årsredovisning tänker jag.