Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Bokföra försäljning av vara sålt på kommission

Hej!

Jag har en fundering gällande hur man ska bokföra en vara som är sålt på kommission.
Varan tillhör en privatperson och jag använder kontantmetoden.

Om jag tar ett exempel.

Jag säljer varan för 1000 kr. Min provision är 10 %. Min del är alltså 100 kr.

- Ska varan säljas med eller utan moms? Beror det på om varan tillhör en privatperson eller ett företag?

- Vilka bokföringskonton använder jag när detta ska bokföras? Hur ser konteringen ut?

- Finns det något annat jag behöver tänka på när jag säljer på kommission?

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
11 SVAR 11
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej igen!

Behöver fortfarande hjälp gällande detta. Någon med erfarenhet med att sälja på kommission och vet hur det går till?

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Du hanterar det på följande sätt. Förmodar att du tar emot hela summan på 1 000 kr och skall betala ut 900 till leverantören.

Då bokför du inbetalningen på 1 000 kr på följande sätt.

När du sedan betalar ut de 900 kr till leverantören så bokförs utbetalningen på detta sätt

1930 Kredit 900
2499 Debet 900

Joachim

Hej Rickard,

Du har blandat ihop begreppen lite.

Om du säljer varor på kommission så agerar du i eget namn för annans räkning och då är det moms på hela försäljningsbeloppet. Avser det en VMB-vara så gäller vinstmarginalbeskattning.

Provision får man som agent. Dvs du säljer varan i annans namn för annans räkning. Då är det moms endast på provisionen.

Mvh

Hanna

Hej!

Tack för klargörandet, men hur ser isf en kontering ut om jag säljer via Tradera, då dom också tar 10% av försäljningssumman? Jag verkar få en diff när jag ställer upp det.

Moms ska då alltså dras på 1000 kr till att börja med? Så bokföringskonto 3921, provisionsintäkter, blir fel då att använda när man säljer något på kommission (säljer i mitt eget namn åt något annan)? Vi tar ett exempel med frakt på 47 kr. Någom VMB-vara är det ju inte då varan tillhör en privatperson.

Jag försöker med en kontering igen då, så får vi justera den sen hurvida det är rätt eller fel.

1930 Debet 900,00 kr (det jag får ut till företagskontot)

2499 Kredit 800,00 kr (summan till leverantören)

2611 Kredit 200,00 kr (momsen på 1000 kr)

3921 Kredit 100,00 kr (summan jag ska erhålla)

6050 Debet 80,00 kr (provision Tradera exkl moms)

2641 Debet 20,00 kr (moms Traderas provision)

3520 Kredit 37,60 kr ("fakturerad" frakt exkl moms)

2611 Kredit 9,40 kr (moms fakturerad frakt)

5710 Debet 37,60 kr (betald frakt exkl moms)

2641 Debet 9,40 kr (moms betald frakt)

Totalt: Debet 1047 kr, Kredit 1147 kr

Det blir 100 kr för mycket på Kredit i det här fallet. Jag vet inte riktigt hur jag ska få till det i själva konteringen.

Vore oerhört tacksam om det gick att reda ut, och om jag ska använda ett annat bokföringskonto istället för 3921 om min del inte räknas som provision.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej igen Rickard, 

Vid kommissionshandel anses du ha köpt varan i samma sekund som den säljs och eftersom varan kommer från en privatperson så kan vinstmarginalbeskattning tillämpas. I detta scenario är det ju väldigt lämpligt för annars skulle du gå back på affären. 

Nu blir det ett nollresultat eftersom du betalar Tradera lika mycket som du tjänar.

Konteringen blir som nedan. Jag har inte tagit med frakten, som var ett nollsummespel, för den hade du ju koll på.

TherbnRedovisningAB_0-1756311852478.png

Hoppas att du är lite mindre förvirrad nu och att du gör bättre affärer framöver😉

Mvh

Hanna

Hej igen!

Tack så jättemycket för ditt klargörande 🙂

Nu var detta bara ett exempel för att jag ska få koll på vilken "modell" som jag ska använda varje gång jag säljer något på kommission om varan ägs av en privatperson, så det var inte någon riktig försäljning 😉

Jag känner att jag behöver ha koll på detta först innan jag vet hur jag ska lägga upp ett eventuellt kontrakt med villkor och vilken procent jag ska ta för det jag gör 🙂

Så, om jag nu istället skulle ta 20% av det totala försäljningsvärdet på 1000 kr, hur skulle tabellen/konteringen se ut? När jag ser det så kommer jag kunna tillämpa detta på allt och justera tabellen/konteringen utefter vilken % som jag väljer att ta 🙂

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Om 20 % tas i provision av säljande part så blir det på följande sätt. Sedan så bör konto 4211 och 3211 vara samma belopp (Inköpspriset av varan som säljs)

3028 behöver i det läget inte användas alls. Sedan är jag inte helt med på varför konto 2440 är med i konteringen. Har varan köpts in tidigare så bör 2440 bytas ut till 1465 som är ett lagerkonto.

/Joachim

Hej!

Varan som säljs kommer inte att köpas in av mig, utan den kommer att ägas av den jag säljer åt. Jag kommer att sälja i mitt eget namn genom mitt företag åt ägaren av varan. Blir det inte fel att använda 6050 då, om det nu inte handlar om just provision? Hanna på Therbén Redovisning AB skriver att man använder sig av provision om man agerar som agent, när varan säljs i ägarens namn.

Bra om vi kan reda ut detta, för nu blir det ganska rörigt.

Detta ska finnas med i konteringen när jag säljer något via Tradera för 1000 kr - där VMB gärna är tillämpat (OM det nu går utan att det finns ett inköpspris med i bilden):

- Traderas provision, 10 % (i det här fallet 80 kr på 6050, 20 kr på 2641)
- Min andel för att jag säljer varan, 20 % (i det här fallet vet jag inte hur det ser ut då jag fått olika exempel)

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Ok det skall oavsett bokföra som en kosntad eftersom det dras av från beloppet du får utbetalt. Du kan i så fall använda t ex konto 6090 övriga försäljningskosntader istället för 6050 försäljningsprovisioner. 

Ok så det som ligger på 2440 skall du sedan betala till ägaren av varan antar jag i så fall blir konteringen på följande sätt. Lagt in kontobytet från 6050 till 6090 i den.

/joachim

Hej igen!

Ändrade precis där i att Traderas provision ska vara 80 kr på 6050 och 20 kr på 2641 (exklusive moms och moms). Just för Traderas provision.

Men då är det alltså 3030 och 2616, totalt 200 kr, som är de 20% jag får ut.

Det som jag funderar på då är de 800 kronorna. Tradera ska ha 100 kr och jag ska ha 200 kr, vilket gör att kunden isf ska erhålla 700 kr. Måste man lösa det med en ny kontering, eller kan man ändra den här konteringen för att det ska balansera?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej Joachim!

Tack så mycket för ditt svar!

Då har jag bara några funderingar kvar gällande detta.

När jag säljer varan, ska jag sälja den med eller utan moms? Ska jag klassa den som en VMB-vara med 0% moms vid försäljningstillfället? Spelar det någon roll om leverantören är en privatperson eller ett företag? Så bokföringskonton 3051 ska aldrig användas vid försäljning på kommission? Ingen moms på mina provisionsintäkter?

Jag kommer att isf sälja varor via Tradera, och då kommer det att finnas en provision som Tradera tar ut, samt att man "fakturerar" för frakten samt betalar den hos Tradera. Låt mig visa på ett exempel då hur en kontering kan se ut om jag sålt för 1000 kr, men får ut 900 kr då Tradera har tagit 100 kr med frakten på 47 kr inkl moms:

1930 Debet 900,00
2499 Kredit 800,00
3921 Kredit 100,00

6050 Debet 80,00
2641 Debet 20,00
3520 Kredit 37,60
2611 Kredit 9,40
5710 Debet 37,60
2641 Debet 9,40

Totalt: Debet 1047, Kredit 947

Det är något som inte stämmer helt klart. Kan du se vad? Jag är lite förvirrad. Hoppas att det inte blir för många frågor.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket