Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert
NY MEDLEM

Bokföra försäljning som gjorts via eBay.

Hej, hur lägger jag in dessa två exempel i min bokföring så det blir rätt. En är där jag själv ska betala moms via OSS och den andra är där ebay tagit momsen och ska betala in den till rätt land. Misstänker att de är dessa två konton jag ska använda mig av bland annat. Mottager gärna screenshots på dessa två exempel på hur det ser ut och hur jag ska lägga in det i mina verifikationer korrekt med kontona osv.

Robert_0-1757416447504.png

Skärmbild 2025-09-09 130122.pngSkärmbild 2025-09-09 130158.png

5 SVAR 5
Robert
NY MEDLEM

Glömde nämna att det är försäljningar till privatpersoner, men gärna förslag på hur man lägger in det om det sålts till företag.

Hej

Den första händelsen där du skall betala in moms så skall du bokföra det på följande sätt. Då jag ej har de korrekta sek beloppen så visar jag med ett exempel på totalsumman 500 kr.

Det andra exemplet där ebay samlat in momsen blir snarlik men utan moms

/Joachim

Tack så jättemycket för hjälpen.

Robert
NY MEDLEM

Tänkte på hur man lägger in i bokföringen att det är begagnade grejor som jag säljer. Ska jag lägga till något utöver OSS som tex. VMB? Finns det något konto för detta eller det ska läggas in precis som ovan. 

Hej

Det beror på om det gäller förenklad VMB eller Normal VMB. Stor skillnad på hur dessa olika VMB alternativ hanteras. Så får be dig kolla med skatteverket vilket av sätten som gäller dig först.

/Joachim