Hej
Detta gäller en ideell förening. Jag har tidigare matchat arbetsgivaravgifter via SKV filer. Nu fungerar det inte längre att ladda ner och matcha via skattekontot, så nu har jag ingen aning om hur jag gör.
Kan jag matcha via företagkontot istället, dvs K 1930 och D 1630 eller måste jag manuellt lägga in på skattekontot och i så fall hur gör jag det?
Jag har också gjort en extra inbetalning på 52 kr till Skatteverket eftersom vi låg minus 52 kronor. Hur matchar jag det nu när det inte längre går att ladda ner skv filer? Lägger jag in det via företagskontot kommer vi ligga minus på skattekontot, vilket inte borde vara en lösning, eller?
Av någon anledning går inte att att aktivera direktkoppling till skatteverket eftersom det är en ideell förening, så det är ingen lösning på mitt problem.
Väldigt tacksam för svar.
MVH
Thomas
Vi tar sista frågan först: du har betalat 52 kr till skattekontot. Jag antar att de gick från bankkontot över till skattekontot.
Tänk så här:
Frågor som då uppstår, kan vara:
Tänk så här:
Så fort du har fyllt i kontonummer (1930 och summa 52 kr i kreditkolumnen) och tryckt Enter kommer rad två upp och du kan fylla i 1630 och mata in 52 kr i debet. Klart! Superenkelt!
Detta är vad "matchning" är tänkt att göra och det är bra att kunna skapa transaktioner (verifikat) på riktigt vis, så man inte står sig slätt när automatfunktioner fallerar. Du har som första fråga tänkt helt korrekt med konteringarna och det är superbra att se att du kan det här vad matchningen gör (eller inte gör).
Hoppa över matchningen av skattekontot, och bokför enligt mina instruktioner istället. Kom ihåg att göra en avstämning av 1630 också.
Lycka till!
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.