Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
AlexLind
MEDLEM

Bokföra inköp - Felaktig moms inom EU

Hej!

Jag är egenföretagare och är väldigt osäker på hur man kan bokföra ett "misstag" för hur Skatteverket har efterregistrerat företaget för moms.

Skatteverket var extremt motvilliga att registrera mig för moms innan jag hade gjort ett inköp/försäljning utanför Sverige, trots att jag hade en affärsplan på det, vilket nu har skapat ett dilemma för hur detta ska bokföras.

Jag köpte en maskin i Polen i nov 2024 och fick då 25% moms på fakturan. Jag har sedan dess momsregistrerat (efterregistrerat) mig för perioden okt 2024-nutid och behöver då skriva av momsen för den maskinen. Mitt företag har ett förlängt räkenskapsår okt 2024-dec 2025.

Det företag som sålde mig maskinen kan inte ändra på fakturan då det måste göras inom en månad från inköp. Istället fick jag gå till Skatteverket och begära återbetalning av skatt hos de Polska myndigheterna, vilket godkändes.

1. Hur bokför jag den originella fakturan för att ta hänsyn till återbetalningen av momsen?

2. Hur bokför jag återbetalningen av momsen när jag får den?

3. Hur tar jag hänsyn till eventuell valutaskillnad vid omvandlingen? (EUR <-> SEK).

Exempel

Låt oss säga att jag köpte maskinen den 1/11-2024 för 10.000kr (2.500kr moms) och får nu den 1/6-2025 tillbaka 2.550kr moms (valutans värde idag) från de Polska myndigheterna.

Stort tack för svar!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför de två händelserna på följande sätt 

1. Inköpet bokför du i sin helhet på konto 5410 

1930 Kredit 10 000
5410 Debet 10 000

2. återbetalningen bokför du sedan mot samma konto men debet och kredit blir spegelvända.

1930 Debet 2 550
5410 Kredit 2 550

Då kommer den totala kosntaden bli korrekt 10 000 - 2 550 - 7 450 kr.

/Joachim