Hej vi har köpt in 6 datorer för 7.000kr/st. (42.000).
Vi har betalat 20.000 för arbetstid för installationen.
Fakturan är på 62.000kr ex moms.
I vanliga fall bokför jag en dator som förbrukningsinventarie.
Hur bokför jag denna faktura? Blir det inventarier när totalen är högre än ett halvt prisbasbelopp?
Hur blir det med installationskostnaden?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Fakturan på 62 000 kr rekommenderar jag att du bokför på följande sätt.
Sedan lägger du upp datorerna som en inventarie under bokföring > Anläggningstillgångar med en livslängd på 3 år. Dessa skriver ni sedan av månad eller årsvis under tre år.
/Joachim
Kan bli ett bekymmer med avskrivning på 3 år om man inte har andra inventarier. Skattemässigt så kan man inte skriva av inventarier på kortare tid än 5 år, vilket är rätt märkligt. Man kan ju alltid utrangera dom men det kan ju skatteverket ha åsikter om. Det är ju även rätt märkligt att man måste aktivera en sådan här investering men sådana är ju reglerna. Finns ett rättsfall från den tiden då gränsen gick vid 5 000 kr. Ett större bolag köpte kontorsmöbler för totalt sett 200 000 kr till en mängd kontorsrum. Varje rum kostade under 5 000 kr så man gjorde direktavdrag på möblerna men efter en dom så blev det istället en tillgång på 200 000 kr med löpande avskrivning,.. och sannolikt ett saftigt skattetillägg.... Livet i redovisningsbranschen är alltid spännande...
Ja jag tänkte skriva av på 5 år som alla andra inventarier för säkerhetsskull. Jag tycker också det är märkligt att man måste aktivera en sån här investering. Hade man köpt en dator varannan månad hade man kunnat kostnadsföra dem direkt.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.