Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Synten
NY MEDLEM

Bokföra intäkter med omvänd moms (EU)

Hej!

Jag får intäkter (från royalties) via ett distributionsföretag i Nederländerna. Företaget skapar fakturorna åt mitt företag (self generated invoices) då jag uppgett mitt VAT-nummer. (Reversed VAT charges apply)

Hur bokför jag intäkten, vilka konton och vilken momskod ska jag använda?

Jag vet att jag måste skapa en periodisk sammanställning och i min tur uppge det Nederländska företagets VAT-nummer.

Tacksam för utförligt svar!

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du får en totalsumma utbetald där inga avgifter/kostnader är borträknade så är det inte svårare än att du bokför utbetlningen på följande sätt.
Visar med två exempel på samma belopp 5 000kr.

Om försäljningen gäller provision på varor så bokförs det på följande sätt.

Gäller försäljningen provision på tjänst så bokförs det mot ett annat konto.

Skulle det vara olika avgifter/Kostnader på fakturan så behöver det hanteras på ett annat sätt och för att kunna svara på exakt hur det skall bokföras behöver jag får in en bild på själva underlaget.

/Joachim

Hej & tack!

men intäkten är inte momsfri. Borde det inte vara omvänd moms som gäller?

Det står "VAT shifted to client".

Kan jag bifoga bild?

Hej

Det går att bifoga bilder i forumet så bifoga gärna underlaget så jag får ta en titt på detta.

/Joachim

Exempel self-bill.pngVAT Shifted to client.png

Synten
NY MEDLEM

VAT Shifted to client.pngExempel self-bill.png

Hej

Det står inget om moms på underlaget så jag har svårt att se att du skall redovisa moms på detta.

/Joachim

Tack igen, men eftersom det står på engelska " services subject to reversed charge 2006/11/EC

"VAT is shifted to client"  tolkar jag det som att mitt företag ska redovisa moms. Om den artikeln gäller, ska jag väl redovisa moms? vilket konto skulle det bli då?

Hej

Det är i så fall omvänd skattskyldighet (Reversed charge) på de 28.85 de har dragit av från försäljningen. På försäljningen skall det inte vara någon omvänd skattskyldighet.

/Joachim

Synten
NY MEDLEM

Tack för förtydligandet! Nu vet jag vad som gäller. Toppen!