Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Marcus N
MEDLEM

Bokföra köpeskilling av dotterbolag

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp att bokföra försäljning av dotterbolag.

Jag har snabbavvecklat ett dotterbolag där köpeskillingen uppgick till 82 200 kr för 500 aktier. Dessa har tidigare varit bokförda som koncern andelar (konto 1310) med ett bokfört värde på 150 000 kr.

Nu har jag fått in köpeskillingen som en bankhändelse, och undrar hur jag:

• Hur matchar jag bankhändelsen?
  • Behöver jag skapa en manuell verifikation för att boka bort andelarna + visa förlusten? Om ja, hur gör jag då?
  • Vilket konto använder ni för resultatet (förlust eller vinst)? Jag hittar 8220 – Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag men är osäker om det är rätt.
  • Är det okej att använda 8220 även för koncernaktier, eller finns något mer lämpligt konto?

Alla tips eller exempel uppskattas! 🙏

Tack på förhand!

Mvh/

Marcus N

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Resultatkontot vid försäljning av andelar i ett dotterföretag är 8022 Resultat vid försäljning av andelar i dotterföretag.

Bokföringen av detta blir på följande sätt via kassa och bankhändelser.

/Joachim

Marcus N
MEDLEM

Tack för svaret! 

Vad gör jag med resterande beloppet som ska stämmas av?

Hej

Måste erkänna att jag inte helt är med på vad du menar med resterande belopp som skall stämmas av. Konteringen jag bifogade räcker för att bokföra upp försäljningen och förlusten.

Konto 1310 blir då noll och förlusten läggs på 8022.

/Joachim

Hej,

Jag tänkte på beloppet som jag har markerat med gult. Jag testade att bokföra det men det står att verifikationen balanserar inte.

MarcusN_0-1749478788185.png

Hej

Måndagsexemplar på det svaret du fick första gången ser jag. Ber om ursäkt för detta. Konteringen skall givetvis balansera och skall då se ut på detta sätt. 

Belopp att stämma av är summan du fått inbetalt och det räcker med konteringen nedan.

/Joachim

Ingen fara, händer även den bäste! 🙂 

Tusen tack för hjälpen!