Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
JohanToT
NY MEDLEM

Bokföra lån fastighet AB

Hej!

Nyligen köpt en fastighet via mitt AB. Kontantinsats och handpenning finns som transaktioner på mitt företagskonto. Lånet via banken gick däremot som brukligt direkt från bank till säljaren av fastigheten på tillträdesdagen utan att passera mina konton.

För att få rätt i bokföring av fastigheten, kommande ränteinbetalning och amortering utgår jag från att jag behöver bokföra banklånet manuellt? Hur kan man göra detta smidigast? Använda skuldebrevet som underlag? Möjliga konton att deb resp kred?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt korrekt att du behöver lägga in lånet och slutbetalningen av fastigheten manuellt eftersom det aldrig gått via ditt företagskonto.

Du bokför det på följande sätt och använder skuldbrevet och underlaget för köpet av fastigheten som underlag.

2350 Andra långfristiga skulder till kreditinstitut kredit (Lånebeloppet)
1110 Byggnader Debet (Lånebeloppet)

/Joachim

JohanToT
NY MEDLEM

Tusen tack!!

Beskriver ingående så andra kan bli hjälpta som läser:

En möjlig lösning på bokföring av mina TRE transaktioner växer fram. Som jag förstått är det viktigt att:

1. Procentuellt utifrån taxeringen, fördela bokföring av fastighet på 1110 BYGGNADER resp 1130 MARK

2. Avgifter som lagfart och pantbrev samt avgifter ska ingå i anskaffningsvärdet av fastighet

Kan detta upplägg fungera?

Lån

2350 Långfr. skuld KREDIT

1110 Byggnader (X% av fastigheten) DEBIT

1130 Mark (rest X% av fastigheten) DEBIT

Handpenning

193X KREDIT

Kontantinsats + lagfart + pantbrev + exp. avg

193X KREDIT

De tre transaktionerna vid fastighetsköpet har således täckt hela köpeskillingen inkl. avgifter och bankens exp. avgifter om jag tänkt rätt?

Mvh Johan

Hej

Det upplägget fungerar utmärkt att använda.

/Joachim

JohanToT
NY MEDLEM

Ville bara meddela att transaktioner gick utmärkt att bokföra och blir snyggt samlat på konton 1110 och 1130 samt 2530.

Mvh Johan

Hej

Härligt att höra att det löste sig smidigt för dig och tack för att du återkopplade.

Önskar dig en fortsatt fin sommar och välkommen åter om fler funderingar uppstår.

/Joachim