Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Johan A
UTFORSKARE

Bokföra lån från mig själv till min enskilda firma

Jag ska låna ut privata pengar till min enskilda firma på 44 000 kr och sedan återbetala dem, vilka konton ska jag använda?

Läste om 2013 och 2018.

Jag har en faktura från utbildaren på 44 000 kr ink moms. Det delbetalas via ett finansinstitut med 1900 kr i månaden som fakturerar mig det privat.

Hur bokför jag detta?

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

HeJ

När du lånar ut pengarna till din enskilda firma bokför du insättningen mot konto 2018 egen insättning.
När du senare tar ut pengar från företget så bokförs uttaget mot konto 2013 oavsett om det avser återbetalning av lånade pengar eller uttag av lön.

Gällande fakturan så skall du bokföra upp hela kostnaden och beloppet du har kvar att betala som en skuld. Nu vet inte jag exakt vad det rör sig om för typ av kostnad så jag visar med ett exempel där jag lagt detta som en konsulttjänst.

Första betalningen bokför du på följande sätt.

Kommande betalningar bokförs sedan mot konto 2411 och eventuellt konto 8420 för eventuella räntekostnader.

/Joachim

Johan A
UTFORSKARE

Tack för snabbt svar!

Det är en vidareutbildning och jag jobbar som massör. Är det samma konton jag ska använda då?

Hej

Ok då kan du lägga detta på konto 6990 övriga externa kostnader. I övrigt är konteringen den samma.

/Joachim

Johan A
UTFORSKARE

Jag har inte 42100 kr på mitt lönekonto att sätta in på mitt företags konto. Kan jag göra ett uttag från företagets konto till mitt privata konto på 42100, bokföra det på 6990 och 2641 och sedan betala de fakturor jag får från mitt privata konto?

Hej

Absolut men en fråga gällande detta varför betalar du inte fakturorna då får från företagskontot om det finns pengar på det kontot?

Skall du föra över pengar från företaget så får du hantera det på detta sätt.

uttaget bokför du på detta sätt

1930 Kredit 42 100
2013 Debet 42 100

Sedan får du bokföra betalningarna på datumen de sker på detta sätt via Bokföring > Verifikationer.

2018 Kredit 
6990 Debet
2641 Debet

/joachim

Fakturorna jag får är ställda till mig som privatperson. Lite underligt tycker jag eftersom fakturan jag fick från leverantören av utbildningen är ställd till mitt företag och inkluderar moms. Men finansieringen sköts via Medical care som lägger upp det som ett privatlån och deras fakturor har ingen moms specad.

Hej

Ok följ i så fall det rådet jag gav ovan så kommer det blir rätt.

uttaget bokför du på detta sätt

1930 Kredit 42 100
2013 Debet 42 100

Sedan får du bokföra betalningarna på datumen de sker på detta sätt via Bokföring > Verifikationer.

2018 Kredit 
6990 Debet
2641 Debet

/Joachim

Johan A
UTFORSKARE

Tack så mycket! 🙏