Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Bokföra manuellt betald faktura med påminnelseavgift

Hejsan,

Missade att betala en faktura och fick då en ny med påminnelseavgift. 

Jag gick in på mitt företagsbankkonto och betalade fakturan "manuellt" på en gång.

Nu har jag då en bankhändelse på -800 kr som jag behöver boka av.

Screenshot 2025-11-25 at 19.59.31.png

Såhär ser fakturaspecen ut. Hur ska jag bokföra? Ser ju ingenting om moms, däremot påminnelseavgift och ränta som jag behöver hjälp med att förstå hur jag ska redovisa.

Mvh
David

5 SVAR 5
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

Du missade en betalning och sedan fick du en påminnelse du betalade efter (du kan inte ha fått ytterligare en faktura).

• Vad hände med den ursprungliga fakturan?

Mvh Lena

David Samuelson
UTFORSKARE

Du har rätt – jag fick en påminnelse där den ursprungliga fakturan hänvisades till.

Var den ursprungliga fakturan är vet jag ärligt talat inte. Det var en faktura från Visma som dök upp automatiskt i eEkonomi under "Leverantörsfakturor". Efter att jag fick påminnelsen till Kivra, betalade jag som sagt beloppet manuellt genom min internetbank – och tog sedan bort fakturan från eEkonomi eftersom den låg som obehandlad. Nu kan jag inte hitta den.

På påminnelsen jag fick från Visma/Amili står det att jag kan gå in på www.mittarende.se och logga in med de angivna uppgifterna för att begära ut fakturakopia men det lyckas jag inte med. Finns ingen fakturakopia att hämta hem vad jag kan se.

Screenshot 2025-11-26 at 20.16.34.png

På något sätt måste originalfakturan finnas, för man kan inte radera dessa. Det är enkelt att berätta hur du skulle gjort, men det hjälper inte dig i dagsläget. Vi ska försöka hitta fakturan, su du kan sätta den som betalad.

• Gå till Inköp -> Leverantörsfakturor -> Klicka på flik 3.
  • Titta om du inte hittar fakturan där.

Återkom sedan till mig, så kikar vi på vilken status fakturan har, om den blivit makulerad, betald eller hänger i luften på annat vis

Mvh Lena

David Samuelson
UTFORSKARE

Jag fick detta mailet 30 september 2025.

Screenshot 2025-11-29 at 14.50.25.png

 Sedan 19 november:

Screenshot 2025-11-29 at 14.50.44.png

 Men den finns inte under flik 3 ("Alla leverantörsfakturor"). Jag säkerställer att datumintervallet är korrekt, att "alla fakturor" och "alla källor" är valt, men icke... Förstår inte.

Jag antar att jag får ringa Spiris på måndag eftersom jag har fakturanumret men hade varit skönt att kunna lösa det själv.

I och med att du valde att ta bort fakturan, är den nog borta.

I fortsättningen när du får en påminnelse på en faktura som du har i systemet:

• Betala originalfakturan med den summa som står på den och ignorera påminnelsen med preliminär ränta och ev påminnelseavgift.
  • Det kommer en separat faktura på ränta och påminnelseavgifter efter ett tag. På så sätt slipper du allt onödigt krångel.

Mvh Lena