Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Elliot321
MEDLEM

Bokföra moms och tull vid inköp från Kina

Hej!

Jag har under några tillfällen importerat och gjort inköp av varor från Kina till mitt företag. Vid inköpen har jag inte bokfört någon moms eftersom jag har hört att man gör det när man har fått varorna/fått tullfakturan. Problemet är att jag aldrig har fått någon faktura eller specifikation på antingen moms eller tull vid någon utav inköpen. Där av har jag heller inte bokfört någon import moms eller ingående moms på inköpen heller. Jag har försökt läsa på om detta och få en förståelse om hur man gör, men förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag börjar nu bli lite orolig eftersom det var ganska länge sedan jag gjorde det första inköpet från Kina och undrar om det går att rätta till nu eller om det är försent? Eller är det något jag har missat?

Tack på förhand,

Elliot

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Mitt råd är att du skaffar en inloggning till tullverket. Där kan man alltid se om det är några förtullade varor som skall tas upp.

har du gjort inköpen som företag eller har du köpt in dem privat? Dvs anget ditt momsregistreringsnummer/VAT number vid inköpet.
Det spelar också roll eftersom man aldrig får någon info om förtullning om inköpet gjorts privat

/Joachim

Elliot321
MEDLEM

Hej!

Tack för svar! Jag har tidigare varit helt omedveten om hur det funkar kring importen från kina vad gäller Tullverket med momsen och tullen osv. Jag har idag skickat in en ansökan om att få tillgång till deras e-tjänst. Är det där jag kan se om det är några förtullade varor som skall tas upp? På två av mina tre senaste importer har jag fått deklarationer av något slag från dhl. Där står det även någon beräknad moms. Jag kan bifoga dessa om det behövs.

På vissa inköp har jag dock fått en faktura med tull, införselmoms och moms. Dessa fakturor står dock i mitt egna namn, men avser ju företaget.

På de andra som kommit in i företagets namn har jag inte betalat någonting i varken moms eller tull, och har som sagt heller inte fått någon faktura/deklaration bortsett från de två senaste. 

Den enda momsen jag har bokfört är på de inköp där jag har fått en faktura. Men jag förstår ju självklart att det ska redovisas moms på alla de andra också, men jag begriper bara inte hur eftersom jag inte har något underlag att gå efter.

Går detta att åtgärda eller är det kört? Och vad gör jag i vilket fall?

/Elliot

Hej

i de fallen du fått fakturan privat så behöver du inte göra något. Det är bara att låta det vara som det är. Det är oavsett inte en moms du få tillbaka utan som skall redovisas till skatteverket av informationsskäl att det skett handel med ett annat land. Så resultatmässigt blir det ingen skillnad.

Skall du få underlag som du skall ta upp gällande importmoms så måste du göra inköpen och ange ditt momsregistreringsnummer/VAT number annars klassas det som ett privatinköp.

/Joachim

Elliot321
MEDLEM

Tack för svar!

Ojdå, hur ska jag göra nu när det inte varit angivet vid någon utav importerna? 

Vid importen har mitt företagsnamn stått på fraktsedeln vid alla gånger som jag kan minnas. 

Ligger jag i problem nu? Går de att lösa i så fall? Uppskattar vägledning!

/Elliot