Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bokföra ränta och skatt på bankkonto (företagskonto) enskild firma

En enskild firma har fått ränta på sitt bankkonto (företagskonto) och skatt på det?

Hur bokför jag detta?

Räntan

D              K

1930      xxx

8300                      xxxx

Skatten

Eget uttag?

D              K

1930                       yyy

2013       yyy

Som alltid tacksam för svar!

Elisabet

14 SVAR 14
Göran A
UTFORSKARE

Se helt OK ut förutom att jag skulle bokfört skatten på 2012. I kommande deklaration missa inte att ta bort räntan från inkomst av kapital - om beloppet finns med förtryckt 

OK! Jag har förstått att skatten ska vara "eget uttag"? Men det kanske inte behöver särredvisas som just ett "eget uttag"?

På 2012 bokför man ju "F-skatt och andra avgifter till skatteverket" och det här är ju en skatt (!) men det är banken som betalat in den.

I slutändan spelar det väl kanske ingen roll eftersom både 2013 och 2012 stäms av mot 2010 vid årsbokslutet?

Elisabet

Hej

Det stämmer att det inte spelar någon roll om du väljer 2012 eller 2013. Båda två påverkar eget kapital i slutändan och skall samlas ihop på 2010 sedan.

/Joachim

OK! Tack snälla för svar!

Elisabet

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Öppnar denna tråd igen, då jag inte riktigt får hop det i bokslutet.

Ränteintäkten är bokförd enligt följande:

D               K

8311                              X

1930           X

Skatten (som är dragen från bolagets konto) är bokförd enligt nedan.

D               K

1930                                 X

2013           X

Alltså som ett eget uttag.

alt 2012

Beloppet finns också med i den privata deklarationen, både ränteintäkten och skatten.

Det betyder att skatten är dragen och finns med i summan för avdragen skatt.

Och ska man ju inte betala skatt en gång till.

Det står ovan att  "missa inte att ta bort räntan från inkomst av kapital - om beloppet finns med förtryckt".

Men, om jag tar bort beloppet för räntan från inkomst av kapital i den privata deklarationen finns ju beloppet fortfarande med i summan för avdragen skatt? Så då måste det bort därifrån om det ska bli rätt?

Eller ...

Om man i stället anger beloppet för räntan i ruta R14 i NE blanketten, "Bokförda intäkter som inte ska tas upp" så tas ju beloppet inte med i beräkningen av bolagets resultat och man betalar ingen skatt för ränteintäkten i bolaget utan allt hamnar på det privata? Detta verkar ju i så fall enklare?

Eller ...

Om räntan och skatten finns redovisat i den privata deklarationen, är det bättre att bokföra det som en egen insättning 2018 och inte redovisa några ränteinkomster alls i företaget?

Är detta rätt uppfattat?

Elisabet

Hej

Det är helt korrekt uppfattat som du skriver. Du drar av räntan i ruta R14 eftersom den redan är beskattad.

/Joachim

Hej!

Tack för svar!

Jag landade i att jag bokför det som en egen insättning (2018) och redovisar alltså inga ränteintäkter alls i bolaget utan låter de vara kvar i den privata deklarationen.

Elisabet

Är det ränta på ett företagskonto ska du bokföra och beskatta räntan i näringsverksamheten - det skall inte redovisas i den privata deklarationen och där tar du bort räntan du tagit med i NE . Du tillgodoförs ju skatten eftersom den är avdragen 

Det där är fel - är det ränta på ett företagskonto skall räntan redovisas och beskattas i näringsverksamheten 

Beloppet är ju inte slutligt beskattat - det är avdraget 30 % i skatt men om ev.vis näringsverksamheten går med underskott blir det ju ingen skatt på räntan och avdragen skatt tillgodogörs dig ändå 

OK!

Men oj, så svårt det här blev nu då! 

Elisabet

Vad är det som är svårt ? Du bokför räntan och redovisar i NE och tar bort samma belopp från förtryckt belopp i ruta 7.2 på huvudblanketten - avdragen skatt på ränta tar du med i skatteberäkningen totalt inbetald skatt 

OK!

Tack!

Elisabet

Moakarlsson1337
NY MEDLEM

Jag bokförde räntan från 2024 bakåt i tiden efter all bokföring 2024 var inlämnad. Nu så vill jag flytta verifikationen till 1 januari 2025 för att få med det i årets bokföring. Hur ska jag gå till väga?

Hej

Förstår jag dig rätt med att du bokfört upp räntan i 2024 efter att bokslut och deklararation var inskickad? I så fall får du vända bort den verifikationen (Göra samma bokföring på samma datum men vända på debet och kredit)

Sedan lägger du in den på nytt igen på ett datum i 2025.

/Joachim