Hej!
Jag har köpt en kamera via ebay till företaget (från Japan). Vid importen behövde jag betala moms och tull till DHL, och har lite svårt att veta hur jag ska bokföra detta. Jag har försökt kika på tidigare exempel i forumet men lyckas inte hitta något annat exempel där det finns både en tull och moms-post på fakturan och känner mig därför osäker.
Bifogar hur fakturan ser ut.
Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden.
Stort tack på förhand för hjälp!
Är det summan 41,25 kr de vill du ska betala?
Mvh Lena
Nej, jag har totalt betalat 1059,25 kr.
Enligt fakturan tolkar jag det som att det är uppdelat över detta:
Införselmoms: 735 kr
Tull: 118 kr
Sedan någon adminavgift DHL tar ut för att de administrerar betalningen till tullverket åt mig, som är 165 kr + 41,25 kr moms.
Så totalt har jag betalat in 1059,25 kr, men jag är osäker på hur de olika posterna i fakturan ska bokföras 🙂
OK då är jag med. Oftast så är de här fakturorna ett mysterium så man måsste läsa många gånger innan man får ihop summan.
2641 - Införselmoms om 735 kr
5721 - Tullkostnader om 118 kr
5729 - DHL-kostnad om 165 kr
2641 - moms på DHL-kostnaden om 41,25
Fast när jag räknar ihop det, får jag det till 1 060,25 så kolla siffrorna igen.
Mvh Lena
Tack snälla för hjälpen! Guld värt ☺️
Nej, jag har totalt betalat 1059,25 kr.
Enligt fakturan tolkar jag det som att det är uppdelat över detta:
Införselmoms: 735 kr
Tull: 118 kr
Sedan någon adminavgift DHL tar ut för att de administrerar betalningen till tullverket åt mig, som är 165 kr + 41,25 kr moms.
Så totalt har jag betalat in 1059,25 kr, men jag är osäker på hur de olika posterna i fakturan ska bokföras 🙂
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.