Hej!
Jag har gjort två olika köp på sidan Refurbed av en iPad och en Apple Pencil. Jag fyllde i mitt org. nr. /skattenummer på båda köpen (jag har ett AB).
iPaden skickades från ett tyskt företag, där har jag fått ett kvitto med summan 324,29 euro för iPaden. Frakten var gratis.
Pennan skickades av ett belgiskt företag, där har jag fått ett kvitto med summan 70 euro. Frakten var gratis.
Båda köpen gjordes med kreditkort så de kommer som två transaktioner på den kreditfakturan.
Hur bokför man detta?
Tacksam för hjälp!
Hej!
Jag glömde att tillägga att jag har fått kreditfakturan, och där har summorna blivit översatta till SEK. iPaden 3586,39 kr och pennan 774,15 kr.
Hej
Förmodar att du menar att det är två köp på fakturan du fått för jag misstänker att frågan inte gäller att du fått pengar återbetalda?
Båda händelserna kan du bokföra mot konto 5410 med momskod 20 (25%). Visar med ett exempel. observera att momskoden 20 (25%) måste läggas dit manuellt.
/Joachim
Hej! Tack för svar. Jag hittar inte vart i programmet jag går in för att bokföra som du gjort. Varken på "ny leverantörsfaktura" eller "skapa bankhändelse" ser det ut sådär som i ditt exempel, med "grupp 1", "debet" och "kredit". Vart går man in? 🙂
Hej
För att kunna visa mer i detalj vart och hur du gör detta behöver jag veta vilken bokföringsmetod du bokför enligt?
/Joachim
Hej! Jag bokför enligt faktureringsmetoden.
Hej
Då skall systmet hantera detta automatiskt om kundfakturan är skapad i bokföring och fakturering och Leverantörsfakturorna är inlagda på fakturadatumet under inköp och Leverantörsfakturor.
Det är matchningen av inbetalningen som sker i ett annat år bara annars hanteras det precis som under ett år.
/Joachim
Hej! Tack för hjälpen, jag hittade att det fanns under "ny leverantörsfaktura" 🙂 då har jag lyckats bokföra detta nu. Tusen tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.