Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
wisser01
UTFORSKARE

Bokföring av Amazon underlag

Hej igen,
Har sedan jag började sälja på Amazon förrförra året haft ett mer eller mindre h-e, det känns som om samtliga bolag från USA inkl. Tesla anser att de gör som de vill och skiter i alla andra länder. Nu har det tyvärr gått så långt att jag snart får ett sammanbrott men måste enligt svensk lag uppfylla MINA skyldigheter.

I augusti förra året blev Amazon äntligen momsregistrerade i Sverige vilket underlättar mycket enmbart detta men det är fortfarande så att det är en djungel i hur man skall bokföra deras kostnader vilket gör det väldigt lätt för att man gör fel. 

I vårt fall får vi kontinuerligt utbetalningar av det som vi netto har sålt under en viss period, detta är enkelt att kontera då det enbart består av försäljning inkl. moms. Utöver detta så betalar vi en stor summa i kostnader till dem som de redovisar varje månad och med underlag. Vårt problem är dock så att när vi skall bokföra dessa kostnader så har de redan dragits av från summan som vi får utbetalt.

Det innebär att när jag skall bokför dessa kostnader så har jag fem val, se bifogat:

Visma - Amazon problem.jpg

Eget utlägg
Bankkonto 
Skattekonto etc.

Vilket konto skall jag bokföra detta på???
De har ju inte fått någon betalning utan enbart dragit kostnaden innan utbetalningen, som dessutom framgår väldigt otydligt. JAG BEHÖVER HJÄLP - HJÄÄÄLPPP!!!

//Christer

39 SVAR 39

Borde jag inte enbart bokför deras avgifter och momsen?

Jag ber om ursäkt att jag inte läste innantill ordentligt innan jag svarade förut. Jag fick för mig att det drogs pengar vid betalningen till dig och att fakturan var en avräkning på det de redan dragit, inte en separat faktura i efterhand. Jag lade upp det hela i Excel, så det förhoppningsvis blir lite mer lättsmält:

LW60_1-1750933816950.png

Ovan är ett exempel på du det kan se ut.

Mvh Lena

Tack Lena jag testar!

Hej igen,
Om jag förstår det rätt då så är de två sista konteringarna 28 och 31 att man enbart reglerar mellan kontona 2440 och 1930, jag behöver inte betala något till Amazon hoppas jag?

//Christer

Först tyckte jag det var som om att Amazon drog en summa på betalningen till dig, som en avgift, att du istället för att få hela försäljningssumman så drog de av en kostnad för försäljningsprovision. Sedan kom bilden från dig där det står Faktura. Först trodde jag att fakturan fortfarande hade med en avräkning att göra, att du skule få ett nettobbelopp av dem och att mellanskillnaden mellan detta nettobelopp och försäljningssummen var det som stod på fakturan från dem. 

Sedan meddelande du att det nog var fel och då kom jag med det här sista förslaget att dela upp det hela med att du säljer, får hela beloppet betalt varefter de skickar en faktura på försäljningsprovisionen.

Hur är upplägget, jag blir lite förvirrad nu...  Säljer du och de drar ifrån sin provision vid betalningen till dig eller får du fullt betalt och efter den betalningen får du en faktura från dem på provisionen?

Mvh Lena

Ja Lena jag förstår till 100% att du är förvirrad så är jag också fast 10 ggr värre.

Så här ser det ut:
Jag säljer en vara till en kund via dem och jag bokför detta samma dag på respektive kund enligt vad Joachim hara sagt. Detta enligt Joachims förslag för att följa lagen, 1580/3051/2611.

Sedan får jag en utbetalning från dem som kan innehålla betalningar från flera kunder, kanske 5 till 6 ggr per månad. Det är en klumpsumma utan specifikation som betalas till vårt bankkonto utan specifikation om vad som är avdraget för deras kostnader, moms eller annat. Denna intäkt bokför jag enligt Jachim igen på 1930/1580.

I månadsslutet kommer det en s.k. moms/kostnadsredovisning från dem som de kallar det och som du även sett kopia på och hur jag än försöker få ihop detta logiskt så misslyckas jag. Det var därför jag försökte fånga upp detta via dig för att kunna slutföra min redovisning korrekt.

Vill du att jag tar fram underlag eller annat på vad som går att hitta?

//Christer

Som jag har förstått det så drar de av sin kostnader och allt innan utbetalningen men utan specifikation av vad, hur mycket och moms.

//Christer

Hej igen Lena hittade detta som en specifikation under ett antal nivåer på deras utbetalning, det man ser är moms på våran försäljning men inte deras kostanader som ser. Är det för att de vill dölja momsen för vår skattemyndighet typ al a Trump MAGA eller vad handlar det om. Känns mer eller mindre omöjligt att hantera detta. Vad säger du?

wisser01_0-1750948195442.png

Skall jag beräkna momsen på deras kostnader manuellt och bokföra det eller är dett emot bokföringslagen?

//Christer

Helt ofattbart. Kunde jag skulle jag skicka vår svenska Skattemyndighet på dem. Det är den mest effektiva myndighet vi har i Sverige! De borde ge ut kurser i effektivitet till de andra myndighterna vi har. De borde också kunna sätta lite press på Amazon, eller ej... underligt att ett stort bolag kan ha så underlig redovisning. Jag måste suga på karamellen tills i morgon, jag är nog klarare i huvudet då. Det är lite varmt nu där jag är...

Mvh Lena

Hej Lena, det fungerar så att när jag säljer så behåller de hela köpsumman ungefär 2 veckor och sedan släpper de loss de försäljingssummorna som är mer än 2 veckor. Denna summa presenteras löpande och så kan man begära en utbetalning från dem ock på den senaste bilden som jag skickade dig igår ser du att det som är rött drar de av från vår försäljning, dock specar de ingen moms i detta belopp vilket det är och denna moms deklarerar de en gång i månaden iform av det som du fick som "Faktura".

Detta är oerhört krångligt och jag planerar att själv räkna fram momsen på det som de drar av (20%) på deras brusttosumma och bokför den samtidigt. För mig är dett självklart då jag betalar momsen till dem i samband med att de dra av sina kostnader. Sedan skiter jag i deras s.k. "Faktura" men lägger med den som en bilaga i bokföringen enbart som en bil. Är detta fel tror/tycker du?

I så fall blir det enbart två bokföringstillfällen - en dels för varje försäljning och en för var och en av deras betalningar, skulle underlätta enormt. Tacksam för dina synpunkter.

Soliga hälsningar

//Christer

Man brukar säga att Romarikets fall berodde på byråkrati och det verkar som om Amazon försöker med det på sitt sätt. 

Det som är viktigt är att momsen stämmer med fakturans moms från dem. Lägger du på en fiktiv moms måste du se till att ändra till den fakturerade momsen om inte din schablonmoms stämmer. Måste du ändra momsen, motboka det konto du lägger Amazons kostnader på.

Lycka till, 

//Lena

Tusen tack, då kör jag på detta och hoppas att det är okej om jag sänder en bild där jag har noterat hur jag skall kontera deras betalning, kommer strax.

När det gäller försäljningen så gör jag den löpande enligt ert tididgare förslag.

Tack!

//Christer

Blir detta korrekt:

wisser01_0-1751021713910.jpeg

//Christer

Jag skrev rent det hela och då blev det så här istället, hoppas det är mer korrekt.

wisser01_0-1751031006169.jpeg

Trevlig helg!

//Christer

Hej Lena, kunde tyvärr inte vänta så jag frågade mina AI på nätet så du kan ta det lungt, fick samma svar från samtlig fyra så jag känner mig trygg nu. Fick även en speciell mall till Visma/Spiris för dessa konteringar så jag gör en betalningsmall efter detta så kommer det att gå mycket enklare i fortsättningen. 

Fick dett svar från en av dem men det var i stort sett helt likvärdigt:

wisser01_0-1751035395249.png

Hoppas inte att du tar illa upp men jag kände mig lite stressad inför månadsslutet. Ha det gott och ta hand om dig! 

Soliga hälsningar 

//Christer

Skönt att det löste sig. Jag var tvungen att åka ett ärende och såg först nu att du svarat. Ska läsa vad du fick för svar av AI sedan. Jag tar INTE illa upp!

Jag löste det så här till slut, återkom gärna med synpunkter.

wisser01_0-1751187555743.png

//Christer

Justerade 1580 med att ta bort detta helt då det redan bokas in när jag säljer och som bokas in flera veckor innan utbetalningen annars blir det dubbelt på 1580. Hoppas du håller med.

wisser01_1-1751188717366.png

//Christer

Skönt att du hittat ett sätt att hantera det hela utan att blanda in 1580.

Jag tycker det ser OK ut, men om man ska vara petig så ligger frakt på intäktssidan på konto 3520.

• Frågan är om du behöver bry dig om att boka frakt som frakt och om du inte i stället ska baka in frakterna i de vanliga intäkterna (3051) och de vanliga kostnaderna (6050)?

I och med att frakterna är oundvikliga, tycker jag de bör ingå i de vanliga intäkterna och kostnaderna du har. 

Vad tror du om det upplägget?

Mvh Lena