Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Radde1
NY MEDLEM

Bokföring av digitala in-game items, vilket konto kan detta bokföras i?

En fråga som kanske är relevant för fler.

Jag säljer digitala produkter i ett datorspel och undrar vilket BAS-konto försäljningen bör bokföras på.

Som exempel, om spelet heter The Sims säljer jag digitala kläder, föremål eller andra virtuella objekt som används inne i spelet. När en kund köper en produkt via min egen webbshop levererar jag själv objektet till kunden i spelet.

Spelplattformen tar inte någon del av försäljningen och fungerar inte som återförsäljare. Det är mitt företag som säljer produkten direkt till kunden. Produkterna är helt digitala, inga fysiska varor skickas och jag har inget lager.

Min fråga är:

Ska denna typ av försäljning bokföras som varuförsäljning eller som försäljning av elektroniskt tillhandahållna tjänster (digitala tjänster) eller något annat? 

Vilka konton rekommenderar ni för denna typ av försäljning?

3 SVAR 3

Detta är en tjänst. Förslagsvis 3041 om det är försäljning inom Sverige. 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Radde1
NY MEDLEM

Hej Lovisa, Tack för ett snabbt svar det uppskattas! 😁

En följdfråga: Jag köper in de digitala spelobjekten från en plattform likt den svenska företaget "blocket" och säljer dem sedan vidare till mina kunder via min egen webbshop.

Jag är alltså inte tillverkare av dessa produkter.

Påverkar detta bedömningen, eller ska försäljningen fortfarande bokföras som en tjänst via konto 3041?

Försäljningen ska fortfarande redovisas på 3041 👍

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100