Hej!
Jag säljer digitala PDFer via en förmedlingswebbsida där kunderna betalar via Paypal. Funderar nu på hur jag ska bokföra detta. Dels överföringen från mitt Paypalkonto till mitt företagskonto men också intäkterna på Paypalkontot. Försäljningen är global så olika momssatser används. Behöver jag därför bokföra varje köp separat? Eller kan jag bokföra samtliga inkomster för en dag?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Annie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om du inte är ansluten till OSS (One Stop Shop) så skall du hantera det på följande sätt.
1. När du tar emot betalningar på paypalkontot så hanterar du det på följande sätt.
Börja med att skapa ett eget konto i kontoplanen för Paypal för att lättare kunna hantera och stämma av så allt stämmer.
Inställningar > Kontoplan > Nytt konto
Sedan bokförs det på följande sätt. Visar med ett exempel på en försäljning på 500 kr inkl moms där paypal dragit av 5 kr i avgift för transaktionen.
Om du inte är ansluten till OSS så behöver du inte ta hänsyn till de globala momssatserna utan redovisar vanlig svensk moms.
2: När du sedan för över pengar från Paypal till vanliga företagskontot så bokför du det på detta sätt. Normalt sett tar paypal en avgift även för detta. Så tar de 495 kr från föregående exampel och visar med ett nytt exempel.
/Joachim
Hej Joachim, tack för ditt utförliga svar! Ursäkta att jag svarar så långt senare.
Nu när jag sitter med detta ser jag att Ravelry tar betalt för momsen i en egen faktura till mig uppdelat per månad, där jag betalar en klumpsumma och där varje köpares hemvists moms tas ut. Hur ska jag då göra med momsredovisningen här?
Vill också dubbelkolla att detta görs via Verifikationer och inte Kassa- och bankhändelser?
Tack på förhand,
Annie
Tack på förhand,
Annie
Hej
Jag anser att du behöver kontakta skatteverket för svar på detta. Misstänker att detta beror på vilket land försäljningen sker till och att Raverty verkar hantera detta enligt reglerna för OSS. Så har svårt att svara på detta är jag rädd.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.