Hej!
Jag säljer via Shopify och får utbetalningar som klumpsummor till mitt företagskonto.
I klumpsumman har Shopify redan dragit sina transaktions- och plattformsavgifter, och jag har tagit ut 25 % moms från kunden vid varje separat försäljning.
Händelseförloppet ser ut som följande:
Flera olika försäljningar till privat kunder under en viss tid - 25% moms på varje försäljning - Shopify tar ut sin avgift för varje försäljning - Shopify betalar ut en klump summa till mitt företagskonto - En klump summa av flera försäljningar kommer in som en och samma affärshändelse. Jag ska nu bokföra den.
Så jag undrar hur man bokför detta på rätt sätt.
Ska försäljningen bokföras brutto (försäljning exkl. moms + utgående moms), även om jag bara får en nettosumma in på banken?
Hur bokför man Shopify-avgifterna korrekt – som en separat kostnad?
Vilka konton brukar användas enligt svensk bokföring (t.ex. 3010, 2611, 6540/6045)?
Förklara gärna steg för steg! Så grundligt och utförande som möjligt!
Tack på förhand!
Hej
För att du skall få in försäljningen på rätt datum så dvs dagen då varan såldes (Inte när klumpinsättningen kommer så bör du hantera det på följande sätt.
1. På varje dag du har haft försäljning så gör du en manuell kontering av dagens totala försäljning via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
VIsar med ett belopp på 10 000 där du senare får 9 800 kr utbetalt.
1580 Debet 10 000
3051 Kredit 8 000
2611 Kredit 2 000
2. När sedan klumpsumman betalas ut så bokförs utbetalningen på detta sätt via kassa och bankhändelser.
1930 Debet 9 800
1580 Kredit 10 000
6044 Debet 160
2641 Debet 40
2641 påverkas bara om det är moms på avgiften som dras av. är det ingen moms hamnar hela summan på 200 på konto 6044 istället.
Genom att hantera det på ovan sätt så har du alltid en uppdaterad försäljning i din bokföring och kan dessutom se hur mycket pengar Shopify är skyldig dig samt att försäljningen och momsen hamnar alltid i rätt momsperiod.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.