Hej! Jag har precis börjat med bokföring och har ingen tidigare erfarenhet i det. Jag säljer bland annat på ebay, har enskild firma som inte är momsregistrerad då mina intäkter är inte så höga (än :p), och kör med kontantmetoden. Det finns en del saker som förvirrar mig på ebay.
1. Om en kund köper något så kommer inbetalningen med detsamma men pengarna är frysta tills varan har levererats och allt är ok.
Löst! Gå till lösning.
Råkade lägga ut innan jag blev färdig med frågan....
1. När räknas det att jag har tjänat pengarna, är det vid utbetalningen på mitt konto eller när pengarna ligger frysta på ebay?
2. Sedan gäller ju att allt på ebay är i euro och ebay tar provision för varorna man säljer. Jag antar att man behöver räkna om provisionen till sek enligt dagens kurs? Behöver man beräkna växlingen av det man får på sitt bankkonto också?
Det känns som att jag hade fler frågor men blev lite distraherad av att hälften av inlägget redan är uppe. I vilket fall som helst vill jag i förväg tacka för alla svar!
Hej
1. Försäljningen skall bokföras på det datumet som varan levereras det är först då du får tillgång till pengarna och en faktiskt försäljning har skett.
2. Det stämmer att allt som sker på ebay behöver räknas om till SEK och bokföras i SEK enligt valtuakursen som gällde den dagen. Ev växligskurs vid överföringen från ebay behöver du också beräkna och ta hänsyn till om det inte sker samma dag som försäljning och provisionen sker på ditt konto på ebay.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.