Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Lena_01
MEDLEM

Bokföring av lönekörningar

Hej
Jag har tre transaktioner som ligger omatchade - en för skattekontot och en för personalskatt oh en för avräkning sociala avgifter - dessa vill jag matcha mot varandra men det är omöjligt.... hur ska jag hantera dessa obokade verifikationer.

Jag vill alltså bokföra själva dragningen från skattekontot när summan dragits. Men får bara upp att summan inte kan vara noll och att jag måste matcha en och en. Försöker jag det så blir inte verifikatet noll och då får jag fel på det.... hur ska jag hantera detta?

1630 Skattekonto kredit 
2710 Personalskatt Debet
2731 Avräkning sociala avgifter Debet

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inbetalningen du gör från företagskontot skall matchas mot insättningen på skattekontot. På detta sätt. Då kvittas de mot varandra.

om du redan har bokfört händelsen så kan du ta bort den från skattekontot.

Skatten och arbetsgivaravgiften skall matchas på ett liknande sätt men mot lönekörningen om du använder lönefunktionen.

/Joachim

Lena_01
MEDLEM

jag har nu bokfört enligt ovan - då menar du att jag kan ta bort trasaktionen som ligger obokad på skattekontot? Förstår jag dig rätt om jag ska välja bokföringsförslag arbetgicaravgift månad år? då konteras 1630 mot 2940?? Jag använder lönemodulen i visma.

Hej

Det stämmer att om du bokfört insättningen på detta sätt redan 1930 debet 1630 kredit så skall den tas bort från skattekontot. 
Den skall som jag visat innan egentligen ha matchats som jag visade på bilderna men då det inte verkar gjort så skall du ta bort den nu.

Arbetsgivaravgiften och personalskatten skall bokföras mot konto 2731.

1630 Kredit
2731 Debet

2940 används bara i vissa fall i bokslutet om man har en interimsskuld över årsskiftet.

/Joachim