Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av moms

Hej!

Jag ser hur min revisor har redovisat till skatteverket 2 på olika sätt. 

1. kredit 1930

debet 2013

2.kredit 1930

debet 2650

kredit 1930

debet 2013

Detta är vid olika tillfällen och datum.

Har Enskild Firma som massör.

Jag är helt novis så förklara gärna som till ett barn.

6 SVAR 6

Hm. Exempel 1 verkar vara ett betalning av något som ej var avdragsgillt och därför blev ett eget uttag (2013)..

Exempel två är mer mysko... behöver se beloppen för att möjligen kunna svara...

1.Om jag ska redovisa moms som är betald från företaget. Vilka konton använder jag då?

2.Om jag ska betala in moms till skatteverket, vilka konton använder jag då? 

3.Om jag ska betala in pengar till skatteverket, vilka konton? 

4.Om jag ska redovisa skatt som jag betalat in, vilka konton?

Allt från företaget. 

Med vänlig hälsning, Suzan Björk

Hm...ska försöka svara här:

1. Om du menar moms när du betalat t.ex. en leverantör så är det konto 2641, möjligen 2640 vilket vissa program använder.

2.  Om du menar moms vid försäljning så är det 2611 om du har 25% moms,  2621 om du har 12% moms och 2631 om du har 6% moms.

3. Om vi stannar lite vid momsen så gör man alltid en momsavstämning vid momsperiodens slut. Då nollas ovan nämna konton mot 2650 om du har en total momsskuld och 1650 om du har en momsfordran och programmet skapar en momsrapport och en fil som ger underlag till momsdeklarationen på skatteverket. Och vid betalning av moms till skatteverket så krediterar du bankkonto t.ex 1930 och debiterar 2650. Får du en utbetalning av moms så debiterar du banken och krediterar 1650. Man kan även gå via 2012 som då är ditt skattekonto men det är i dom flesta fall onödigt...

4. Om du då menar preliminärskatt så blir det kredit 1930 och debet 2018, men bokar du ditt skattekonto så skall bokar du först debet 2012 och kredit 1930 och sedan, när prelskatten dragits från skattekontot krediterar du 2012 och debiterar 2018.

Krångligt? Absolut! Viktigt att göra rätt? Oh ja!... Är bokföring lätt? Faktiskt så är det här, konstigt nog, den lätta delen. Den svåra delen är alla momslagar och andra regler som bokföringen måste följa.... Faktiskt mycket fler regler än för att göra ett bokslut... Lycka till!

Ja det var inte lätt! Men jag ska koppla min bank till Spiris så alla händelser ska komma upp där. Hoppas det ska hjälpa mig lite. Är helt novis när det gäller bokföring. 
Tack för din hjälp. Kommer säkert att återkomma. 
Hälsningar Suzan

IMG_5245.jpeg

 

IMG_5246.jpeg

 

IMG_5247.jpeg

 

Jag har gjort mallar för bokföring. Min revisor använder inte samma nummer på konton som dig. Kan jag använda hennes kontonummer? Jag har fört in SIE filerna från 2025 och 2026 till juni. Läste där hennes konton. 
Är det rätt i mallarna? 
Om inte kan du rätta till dom? 
Jag använder inte revisor språk som du kan se men det är det språket jag måste ha för att själv förstå. 

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Suzan Björk