Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik Gi
MEDLEM

Bokföring av serviceavgift till Zettle

Har precis gjort enligt era tips när det handlar om att bokföra en inbetalning/försäljning med Zettle, använder kontantmetoden och har enskild firma.

Jag har bokfört enligt följande som en tillfällig fordran (Zettle) med datum för händelsen/kassarapporten:

1580 Fordringar för kontokort och kuponger                             1000 på Debit 

3041 Försäljning av tjänst inom Sverige, 25 %                                                      800 på Kredit

2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25 %                                     200 på Kredit 

Sedan har jag bokfört med datumet då pengarna kommit in på kontot: 

1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto                         981,25 på Debit

1580 Fordringar för kontokort och kuponger                                                        1000 på Kredit

?        avgift för Zettle (serviceavgift/transaktionsavgift)            18,75 på Debit

Så långt har jag kommit men jag hittar inget konto för serviceavgiften som Zettle tar ut, inte ens bland inaktiva poster. (använder Visma Ekonomi) som (Google) t.ex. 6061 avgift iZettle eller 6981 som föreningsavgift avdragsgill om tjänsten är momspliktig men det vet jag inte om den är, tror inte det..? eller 6570 Bankkostnader. Bankkostnader finns i listan dock, skall jag använda det kontot?

Hur skall jag göra?

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Jag skulle ta 6570, Bankkostnader. Bara man är konsekvent blir det bra och mer överskådligt. Tar du det kontot, hamnar även de kostnader som din bank tar ut på samma konto och man ser enklare vad man betalat för.

Mvh Lena