Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin
MEDLEM

Bokföring av tariffkostnad vid export till USA

Hej!

Jag har exporterat varor till USA, som ju numera tar ut en tullavgift på importerade varor. PostNord lägger ut kostnaden för det och har sedan fakturerat mig enligt nedan (omräknat till SEK)

Tullavgift USA                        61,24

Hanteringsavgift USA            9,28

Moms (på hanteringsavgift)  2,32

Därutöver tar banken 50 SEK i avgift för att göra överföringen

Hur ska jag bokföra denna transaktion om totalt 122,84 SEK? Jag bokför enligt kontantmetoden. 

Hälsningar

Karin

2 SVAR 2

Och jag som trodde att tullkostnaden skulle drabba mottagaren i USA. Alltid lär man sig något nytt!

Tull och speditionskostnader: konto 5729    61,24 + 9,28 = 70,52

Moms = svenska moms: konto 2641 2,32 kr

Mvh Lena

Karin
MEDLEM

Tack! 

Jag tror att det är så med tullar på större försändelser, men på försändelser till ett värde under 800 USD ( de minimis) har det tidigare inte tagits ut någon tull alls. Det undantaget togs bort i höstas och USA lade på fraktbolagen att hämta in tullen (15%) och under ett par månader skickades inga små paket till USA medan de olika fraktbolagen hittade lösningar på hur man skulle göra rent praktiskt.

PostNord lägger ut pengarna för tullen och vidarefakturerar sedan det faktiska beloppet till mig som leverantör. Fakturan måste betalas till bankkontot i USA, vilket innebär en bankavgift på 50 kr per betalning. Omständigt och dyrt, och jag har höjt fraktbeloppet för försändelser till USA, så att det ändå blir slutkunden som får betala. Gissar att man från USA gör så här för att tullen inte ska specificeras någonstans så att folket inte förstår att de betalar den 😉