Hej,
Jag är ny till detta forum så ursäkta ifall denna frågan redan har ett svar
Jag skriver gällande ett inköp av förbrukningsmaterial jag gjort utanför EU - jag har köpt speciella kylklampar från ett företag i Storbritannien. Den fakturan har jag behandlat.
Men när de importerat in i EU så har jag fått en tullfaktura från Nederländerna, med en tullavgift, admin avgift, samt Import VAT på 21%.
Jag är lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Först tänker jag lägga hela beloppet på leverantörsfaktura och sedan boka
Tullavgiften mot konto 4549, ingen moms
Admin avgiften 6990 eller 4549, med omvänd utgående/ingående moms
Import VAT 21% lägger jag på konto 2641
Är detta korrekt? Tack!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Den konteringen blir inte rätt 2641 skall i alla fall inte vara med utan det blir omvänd skattskyldighet (En fiktiv moms man inte drar av) som skall redovisas.
Behöver se fakturan för att kunna ge ett korrekt svar hur du skall bokföra detta. Så återkom med en bild på fakturan så skall jag ta en titt på den.
/Joachim
Tack så mycket! Bifogat en bild
Hej
Du skall bokför det på följande sätt. Verkar enbart vara administrationsavgiften som skall reovisas som omvänd skattskyldighet.
Då jag inte vet vilken kurs som gäller på det datumet och beloppet du betalt i SEK så visar jag med ett exempel. (Beloppen stämmer inte helt)
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.