Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sierra99
MEDLEM

Bokföring av tullfaktura

Hej, 

Jag är ny till detta forum så ursäkta ifall denna frågan redan har ett svar

Jag skriver gällande ett inköp av förbrukningsmaterial jag gjort utanför EU - jag har köpt speciella kylklampar från ett företag i Storbritannien. Den fakturan har jag behandlat. 

Men när de importerat in i EU så har jag fått en tullfaktura från Nederländerna, med en tullavgift, admin avgift, samt Import VAT på 21%. 

Jag är lite osäker på hur jag ska bokföra detta. Först tänker jag lägga hela beloppet på leverantörsfaktura och sedan boka

Tullavgiften mot konto 4549, ingen moms

Admin avgiften 6990 eller 4549, med omvänd utgående/ingående moms

Import VAT 21% lägger jag på konto 2641 

Är detta korrekt? Tack!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Den konteringen blir inte rätt 2641 skall i alla fall inte vara med utan det blir omvänd skattskyldighet (En fiktiv moms man inte drar av) som skall redovisas.

Behöver se fakturan för att kunna ge ett korrekt svar hur du skall bokföra detta. Så återkom med en bild på fakturan så skall jag ta en titt på den.

/Joachim

Tack så mycket! Bifogat en bildimage.png

Hej

Du skall bokför det på följande sätt. Verkar enbart vara administrationsavgiften som skall reovisas som omvänd skattskyldighet.
Då jag inte vet vilken kurs som gäller på det datumet och beloppet du betalt i SEK så visar jag med ett exempel. (Beloppen stämmer inte helt)

/Joachim