Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

yakukku
MEDLEM

Bokföring eBay Underlag - Försäljning utanför EU momsfritt

Hej, detta är ett underlag på en utbetalning som skickas till mig från eBay, vilket är den internationella plattformen jag säljer på. Jag får pengar utbetalt varannan dag, alla dagens försäljningar/avgifter hamnar då sammanställt på utbetalningen. Jag säljer begagnade varor till privatpersoner i USA med Vinstmarginalbeskattning, hur ska jag bokföra dessa poster i bilden/texten? Samt hur ändrar jag om valutan till svenska kronor på bäst sätt till bokföringen? Bifogar här nedan en skärmdump

https://gyazo.com/615e2730ee3bc6cd7b5711f026ea9f17

Alla händelser på utbetalningen finns nedan, de är i dollar så jag ska omvandla det till SEK i min bokföring.

-$2.34 dollar - Avgift till eBay för reklam på min annons

-$2.45 dollar - Avgift till eBay för reklam på min annons

+$146.99 dollar - Betalning för försäljning av produkt + frakt 

-$26.13 - Avgift till eBay för såld vara (Där 25% är VAT avgift)

+$9.49 dollar - Betalning för försäljning av produkt + frakt 

-$2.29 - Avgift till eBay för såld vara (Där 25% är VAT avgift)

Total utbetalning: +$123.27 dollar omvandlat till 104.67 euro, jag får alltid mina pengar utbetalt i euro.

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Omvändlingen av valutan måste du göra manuellt enligt aktuell valutkurs vid utbetalningstillfället.

Sedan bokför du det på följande sätt enligt förenklad VMB. Där utbetalning och försäljning sker från USA så skall omvänd moms redovisas på avgiften.
Observera momskoden 22 (25%) som är markerad på bilden den måste du lägga dit manuellt.

Tar ett exempel där utbetalt belopp är 950
Försäljningen 1 000
Avgifterna 50

/Joachim

yakukku
MEDLEM

Ok, en fundering bara. Om jag köper in varor med VMB (momsfritt från privatperson) och sen säljer det till en privatperson utomlands i USA. Då behöver jag ju inte redovisa moms alls för försäljningen eftersom personen är utanför EU? (momsfritt)

Men, eftersom jag köpt in varorna med VMB så blir det väl fel med bokföringen om jag sen inte redovisar VMB moms på försäljningen. Eller har jag fel? Säljer ibland med Vanlig VMB och ibland med Förenklad VMB.

Tack för dina värdefulla svar! 🙂

VMB innebär att man redovsar moms på eventuellt överskott/vinst. 

Då dina varor har ett lägre värde så skall du bokföra detta enligt förenklad VMB.

Detta innebär att man bokför inköp och försäljning helt utan moms mot 4020 (Inköp) och 3020 (Försäljning)

När momsperioden sedan är slut och moms skall redovisas får man räkna ut vad överskottet blir och bokföra upp vinsten så momsen redovisas totalt.

3020 - 4020 = Vinst/överskott

Sedan gör man en manuell verifiktion av det som ser ut på följande sätt för att redovisa momsen. Visar med ett exempel på en vinst på 5 000 kr.

/Joachim

yakukku
MEDLEM

Okej, tack för svar! Förstår inte riktigt det du skrev nedan, varför påverkar värdet om jag ska ha Förenklad VMB? Köper ibland in enstaka saker med VMB också så då har jag även vanlig VMB istället för förenklad VMB.

- "Då dina varor har ett lägre värde så skall du bokföra detta enligt förenklad VMB."

yakukku
MEDLEM

Och, förlåt om jag helt missuppfattar - Skatteverket säger att jag inte ska lägga på utgående moms när jag säljer till privatpersoner utanför EU. Är det då bättre om jag inte bokför mina inköp med VMB, ifall jag vet att jag kommer sälja dem till privatpersoner utanför EU?

När jag redovisar VMB moms i slutperioden så kommer det ju inte finnas mycket utgående moms, förutom på de fåtal försäljningar jag gjort här inom Sverige då jag lagt på utgående moms med VMB.

Hej

Det stämmer att du inte skall lägga på moms vid själva försäljningen däremot så skall du eventuellt redovisa moms på eventuellt överskott på din VMB försäljning.

Hittar ingenting om att försäljning skall hanteras annorlunda vid försäljning till länder utanför EU enbart information om vad som gäller vid inköp som skall klassas om import.

Du får nog höra efter med skatteverket en gång till om det ens skall redovisas som VMB försäljning eller om det skall redovisas som vanlig försäljning till ett land utanför EU utan moms . Om det är det det sistnämnda så gäller helt andra regler.

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevaro...

/Joachim 

yakukku
MEDLEM

Okej tack! Jag tänker att jag struntar i att bokföra med VMB på de varor som jag vet ska säljas utanför EU, hur ser det isåfall ut med att bokföra inköp/försäljning på det? Jag köper i Sverige och i andra länder inom EU, och säljer sedan vidare dem till utanför EU. Kan jag då köpa in en samling med exempelvis 10 grejer för 1000kr med 50kr frakt så 1050kr totalt, och då bestämma att varje vara är 100kr exempelvis. Måste jag då kontera upp 10 inköp på 100kr styck i bokföringen? Sedan kan jag sälja varorna styckvis momsfritt? Och bokföra in det en och en, när de säljs.

Förlåt om jag är otydlig, är rätt ny på det här fortfarande men jag är väldigt tacksam för alla dina svar!

Hej

Då detta sättet som du har din försäljning inte är så vanlig så har jag ingen erfarenhet av detta så jag vågar inte ge dig ett svar på detta utan får hänvisa dig till skatteverket för svar på hur detta skall hanteras. 

/Joachim