Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
TobeBj
UTFORSKARE

Bokföring ny leasingbil med inbyte gammal bil

Jag har köpt in en ny bil till företaget, och i samma veva lämnat min gamla företagsbil i inbyte. Bilen jag har lämnat i inbyte har jag även upplagd som en anläggningstillgång med månatliga avskrivningar utan restvärde. I dagsläget är det 98 000 kr kvar i avskrivning men jag byter in bilen för 50 000 kr, det finns ingen moms i denna bil. Om jag går in på anläggningstillgångar och åtgärder så vet jag att det finns ett alternativ sälj tillgång, använder jag denna funktion eller hur gör jag i detta läge eftersom jag byter in min nuvarand bil? Jag har ett aktiebolag och använder mig av Visma eekonomi och bokför via K2 kontantmetoden.

Jag har gjort lite egna efterforskningar och tror mig veta hur jag ska sköta själva leasingen UTAN kunskap om hur själva inbytet specificeras. 
På administration och uppläggningsavgift, även aviavgiften på den löpande leasingkostnaden kan man väl dra av hela momsen? och bokföra på följande sätt.

6991 D
2641 D hela momsen

Förstaförhöjd leasingavgift inkl halva momsen. Utan inbytesbilen.

Eller Om det räknas som förskottsbetalning i första läget.

Förskottsbetalning

1930 K 200 000

1684 D 200 000

Vid första fakturan
1930 K 200 000 Eller 1684 K Beroende på hur första betalning sker. (Plus eventuella övriga kostnader)

1720 D 180 000

2641 D 20 000 halva momsen

Avikostnader osv
6991 D
2641 D hela momsen

Den förstaförhöjda leasingavgiften lägger jag sedan upp som en anläggningstillgång stämmer det? Jag lägger även upp automatiska periodiseringar på detta mot konto 1720, på lika lång tid som leasinperioden är dvs 36 månader. 1720 K / 5615 D.

Bokföra Månadskostnad leasing.

Exempel

1930 K 4000 (plus eventuella övriga kostnader)

5615 D 3600

2641 D 400 halv moms
Avikostnader osv
6991 D
2641 D hel moms

Restvärdet på leasingbilen hur gör jag med den? Och hur får jag in inbytesbilen i detta.
Usch nu blev det mycket och jag hoppas att jag har fått med alla frågor på en gång.

Mvh Tobbe

18 SVAR 18
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Du använder funktionen sälj anläggningstillgång för att få bort bilen från anläggningsregistret. 

2. Admin, uppläggningsavgift och aviavgiften kan du bokföra på konto 6991 och 2641.

3. Den första förhöjda avgiften skall du lägga in på konto 1720 på detta sätt.

1930 K 200 000 

1720 D 180 000

2641 D 20 000 halva momsen

Avikostnader osv
6991 D
2641 D hela momsen

4. Helt korrekt att du lägger upp den första förhöjda leasingavgiften som en anläggningstillgång som du sedan skriver av på 36 månader.

5. Konteringen av månadskostnaden är helt korrekt.

6. frågan om restvärdet och hur du får in inbytesbilen i det hela förstår jag inte helt den frågan behöver du utveckla mer i detalj.

/Joachim

Hej Joachim, och tacknför ditt svar. 

Jo det jag menar med inbytesbilen är att den kommer ingå som en delbetalning i första förhöjd leasingavgift. 200 000 inkl moms är vad jag kommer att betala i första förhöjd. 150 000 från mitt bankkonto och 50 000 kr för min inbytesbil. Jag är dock inte säker på hur det kommer att se ut eftersom jag inte fått första fakturan ännu. Men han sa att bilen kommer fungera som del av första förhöjd avgift. 

Så eftersom jag har den upplagd som anläggningstillgång och på avskrivning så undrar jag hur jag sköter det.

Mvh Tobbe

Hej

Det kommer hanteras av dels när du använder funktionen sälj anläggningstillgång för att få bort bilen från anläggningsregistret och när du sedan lägger upp den första förhöjda leasingavgiften som en anläggningstillgång. 

Först blir den gamla bilen såld och utrangerad och sedan läggs den nya bilen upp med 200 000 i anläggningsregistret.

/Joachim

Hej Joachim.

Då har första leasing fakturan kommit. 

När jag hämtade bilen så fick jag ju betala ett förskott (första förhöjd leasingavgift). Denna betalning bokförde jag så här.

1930 K 200 000     1684 D 200 000    Jag bokförde ingen moms i detta läge. 

Nu är det då dags att bokföra den första fakturan på leasingbilen och jag tror jag jag har fått det rätt. 
Jag har dock ett problem och det är att jag får följande felmeddelande när jag försöker bokföra händelsen och det är en varningstext som säger att Momsbeloppet kan ej vara högre än totalbeloppet. Hur gör jag i detta fall?
Faktura och den bokföring jag försöker göra ser ut som på bilden.

Leasing.png

Med vänliga hälsningar 
Tobbe

Hej

Konteringen är helt korrekt. Problemet är momsbeloppet du fyllt i ir utan avdragsgill moms (41 124,45) Då alla moms inte är avdragsgill på leasing så skall beloppet som skall in i den markerade rutan på bilden nedan vara 20656,60

/Joachim

Tack så mycket för svaret Joachim.

Det va programmet själv som läste av fakturan och la in beloppen där.
Men tack vare ditt svar så förstod jag vart problemet låg så jag gjorde så att jag helt enkelt skapade bokföringsändelsen under övriga uttag istället och finns ju inte rutorna "Uttaget belopp" och "Avdragsgill moms"

Tack för hjälpen 
Med vänliga hälsningar Tobbe

TobeBj
UTFORSKARE

Hej igen.
Jag tänker att jag fortsätter skriva i denna tråd då det är en fortsättning på ärendet. 

Bilen jag köpte tidigare i denna tråd (Bil 1) har nu visat sig ha alvarliga fel. Efter månader av reparationsförsök så har jag nu begärt en reklamation / ett återköp på fordonet. Jag valde även att köpa en ny bil (Bil 2) av samma företag och samma leasing givare finns nu även på den nya (Nuvarande bilen (Bil 2)).
Återköpet av den gamla bilen (Bil 1) och köpet av den nya bilen (Bil 2) skedde samma dag, och leasingföretaget har flyttat över överskottet på försäljningen till det nya leasingavtalet. 

På Bil 1 har jag ännu inte lagt upp den första förhöjda leasingavgiften som en anläggningstillgång, jag tänkte att jag gör manuella avskrivningar i slutet av året på den kostnaden. Så inga avskrivningar är gjorda ännu, och ingen anläggningstillgång är tillagd.

Så hur jag nu ska bokföra detta är för mig just nu en gåta, blir snurrigare ju mer jag tänker på det 😅

Försäljningen på bil 1 är till samma pris som jag köpte den, överskottet överflyttat till Bil 2 leasing kontrakt.
Tyvärr kan jag inte ge ett mer detaljerat dokument på försäljningen i nuläget. 

Återköp.png

Dom har alltså lagt in 210865 kr inkl moms på Bil 2. Jag blir ju lite fundersam över momsen och hur det löser sig i och med att jag bara har dragit av halva momsen på all leasing gällande Bil 1. 

Betalningar gjorda på Bil 1 inkl halv moms

Betalt på Bil 1.png

Första leasingfakturan på Bil 2

Första leasinghyra bil 2.png

Tacksam för hjälp.

Som sagt är jag väldigt fundersam över hur allt löser sig i och med att jag på Bil 1 bara dragit halv moms som man ska göra. Det känns lite som att jag på något sett går miste om den halvan momsen, vilket jag antar löser sig på något sätt på vägen, bara det att jag inte fattar hur 🤔

Se tidigare inlägg för mer info om det behövs.

Mvh Tobbe

Hej

Innan jag kan svara på hur du skall hantera detta så behöver jag veta hur verifikation A85 är bokfört i sin helhet. Dvs vilka konton och belopp har du fördelat den på i debet och kredit.

/Joachim

Hej Joachim och tack för ditt snabba svar.

Här kommer info om verifikation A85

Screenshot_20250721_073527_Chrome.jpg

Med vänliga hälsningar 

Tobbe

Hej

Toppen och tack för den snabba återkopplingen. Det slog mig dock att jag skulle behöva en sak till av dig för att det skall bli helt korrekt. Då bil 1 har lösts in så behöver vi få med avskrivningen av den i konteringen av försäljningen också så behöver veta i vilken månad bil 1 returnerades också så kan jag räkna ut och ta med avskrivningen av den i konteringen också. Då slipper du lägga in den i anläggningsregistret och kan släppa tanken på avskrivningen av den senare under året.

/Joachim

Hej och tack.

Ja det skulle vara bra om jag slipper tänka på den biten. Jag skriver upp några datum här nedan. 

Bil 1

Levererad till mig den 25 / 2 

Första faktura betalades  den 24 / 3

Sista fakturan betalades den 28 / 5

Såldes, returnerades den 27 / 6

Mvh Tobbe

Hej

Du bokför fakturan på följande sätt och i den konteringen finns även avskrivningen av hela bil 1 med också.

/Joachim

Tack Joachim.

Jag har nu fyllt i och sparat en verifikation, ej bokförda ännu. 

Innan jag bokför den så undrar jag lite om momsen som jag tidigare nämnde att jag är lite fundersam kring. 

Bil 1 är ju ett återköp på en felaktig vara kan man säga. När jag köpte den bilen så drog jag ju av halva momsen på första förhöjda leasingavgift. Moms jag sen får tillbaka. 

Nu vid köp av bil 2 så drar jag ju av halva momsen på första förhöjda leasingavgiften igen.  Pengar som flyttas över från bil 1.

Är detta rätt? Borde jag inte i något läge bli tvungen att också betala in moms, Tex vid återköpet på bil 1? Eller hur löser detta sig? 

Mvh Tobbe

Hej

På bil 1 skall ingen moms redovisas nu utan den har du redan dragit av. återköpet blir en minskad kostnad för dig istället.

Sista raden i konteringen jag skickade är en krediterad kostnad vilket motsvara den negativa posten på fakturan som är momsfri.

/Joachim

Hej igen!

Tack så mycket för hjälpen jag har fått. 
Jag har funderat en del kring detta och jag får fortfarande för mig att för mycket moms dras.

1. När jag bokförde den första fakturan på Bil 1 så debiterade jag konto 2641 med 20000kr alltså halva momsen på första förhöjda leasingavgiften.
2. Om jag bokför som du har föreslagit ovan så debiteras konto 2641 med 21085,62kr alltså halva momsen på den första förhöjda leasingavgiften igen.

Totalt kommer jag då att ha debiterat konto 2641 med 41085,62 kr totalt i första förhöjda leasingavgifter. Men som som jag skrev tidigare så är ju bil 1 ett återköp/hävning av en defekt vara. Borde inte då bil 1 händelserna återställas igen i och med att köpet på bil 1 har ju inte hänt skulle man i praktiken kunna säga. Momsen på den bilen ska väll egentligen återföras igen? Eller är det något som jag totalt missar?

3. Den negativa posten på fakturan som är på -210856,25 kr är väl ändå inklusive moms som det står på fakturan?

Jag har tack vara infon jag fått i den här tråden och bokföringsförslaget jag fick utav dig funderat i lite andra banor och fått fram ett eget förslag.  Se nedan. Först lägger jag in underlaget på återköpet och köpet på den nya bilen, Sen lägger jag in mitt bokföringsförslag. 

Återköp.pngFörsta leasinghyra bil 2 (1).png

Mitt Bokföringsförslag.png

1. Det jag gör här är att jag lägger upp den negativa posten på fakturan gällande bil 2 som en fodring hos leverantör

2. Denna summa tar jag från 1720 tidigare förutbetalda leasingavgiften på 180000kr 

3. Sen eftersom jag har betalat in 4 leasingfakturor på bil 1 också så tar jag resterande summa från 5615.

4. Sen eftersom jag aldrig har leasat en bil tidigare innan bil 1 så bör kontosaldot  5615 vara 0, eller i detta fall 3974kr eftersom dom krediterade den sista fakturan och betalade tillbaka den summan (jag har ej hunnit bokföra krediteringen på den fakturan ännu). Så summan som fanns kvar på konto 5616 utöver 3974 kr anser jag vara en merkostnad och inte leasingavgifter för mig i detta fall. Så jag flyttar 5587,46kr från konto 5615 till konto 6991. 
Resten så bokför jag fakturan på den nya bilen precis som jag skulle gjort om bil 1 inte fanns. 

Jag hoppas det inte har blivit allt för otydligt skrivet av mig. 
Kan det vara så att mitt bokföringsförslag skulle kunna vara korrekt?

Med vänliga hälsningar Tobbe

Hej

Du får tillbaka det som dragits i moms plus bilens återköpsvärde genom ett lägre resultat dvs hela den negativa posten blir en minskad kostnad så F skatten blir lägre i detta året än den annars skulle varit. Så det har inte dragits för mycket moms.

Du skall bokföra det på sättet som jag skickade i det tidigare svaret. 

/Joachim

Hej igen, och tack för att du tar dig tid. 

Jag är ju lekman vad det gäller bokföring så jag ska förklara lite annorlund så jag är säker på att vi talar om samma sak. 

Det jag tycker att det ser ut som är att jag i slutändan får tillbaka alldeles  för mycket momspengar från skatteverket. Jag får ju bokföringsmässigt tillbaka totalt över 40 000kr i momspengar från skatteverket på bil 1 och bil 2. Borde jag inte betala tillbaka lite av den momsen jag fått av skatteverket?

Mvh Tobbe

Hej

Inte när den byts in mot en annan bil som blir fallet i detta lägget. Det hade framgått av underlaget på den nya bilen om momsen hade varit lägre. Du säljer i praktiken inte bilen utan byter in den mot en annan bil. Så det blir ingen moms att betala eftersom det inte sker en ren försäljning.

/Joachim