Hej,
Jag och min fru driver ett aktiebolag där vi använder privat bil för att utföra våra uppdrag. Under år 2025 körde vi 12 662 km vilket vi även fick betalt för av vår uppdragsgivare, 5 kr/km.
Hur bokför vi den skattefria bilersättning på 25 kr/mil som vi har rätt att ta upp som avdrag? Rekommendationen är att använda konto 7331 (debet) och 1930 (kredit. Det fungera men innebär att saldot i Spiris resp. bankens företagskonto inte stämmer. Lösning? Alternativ att ta resorna som avdrag i den privata deklarationen?
Hej
Om det inte är utbetalt vilket det inte verkar vara eftersom banksaldot inte stämmer efter så får man lägga upp det som en skuld istället.
2893 Kredit
7331 Debet
/Joachim
Hej,
Hur hanterar jag skulden fortsättningsvis? Den behöver väl bokas bort vid något tillfälle?
Jag har också fått rådet, när jag ringt er på Spiris, att hantera det som ett avdrag i min privata inkomstdeklaration eftersom bilen som använts för att utföra uppdrag i aktiebolaget är min privata och jag har stått för alla driftskostnader privat.
Mvh Svante,
Skatagård
Hej,
Nu har jag pratat med Skatteverket. Användningen av privat bil för tjänsteresor för företaget ska, för oss, tas upp som ett avdrag i den privata deklarationen. Detta av den anledningen att vi inte har tagit ut någon ersättning från vårt aktiebolag för användningen av privatbil för tjänsteresor. Avdrag kan göras med 25 kr/mil och med hela beloppet. Inte som med resor till och från arbetet där avdrag bara medges på kostnader överstigande 11 000 kr.
Hej
Man kan välja detta att antingen dra av det i dn privata deklarationen eller bokföra det och ta ut ersättning för milersättningen.
Bokför man det som jag skrev så kan man ta ut den summan från företaget sedan och bokföra mot 2893 för att reglera skulden.
Bokför man det gör man sedan inget avdrag i deklarationen.
/Joachim
Hej,
Jag har några frågor kopplat till ditt förslag till bokföring:
1. Går det få skulden på år 2025 om jag bokför idag?
2. Krävs det en privat faktura från bilägaren ställd till företaget när skulden ska regleras?
3. Behöver bilägaren registreras som anställd och medför det i så fall några arbetsgivaravgifter?
4. Vad ska jag värdera för att avgöra vad som är mest förmånligt, avdrag i privatdeklarationen eller bokföra på företaget?
MVh Skatagård
Hej
1. Absolut om det avser 2025 så lägger du in det med datum i 2025 och då hamnar det på rätt år.
2. Ingen faktura krävs utan du kan bara betala ut summan.
3. Enbart om det inte gäller ägaren av företaget. Aldrig några arbetsgivaravgifter eller skatt på milersättning.
4. Jag skulle säga att det är mer fördelaktigt att ta ut milersättning från företaget då du då får hela summan.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.